El Prat supera una dura jornada de pluja i vaga

Als 62 vols cancel·lats per reivindicacions laborals se n’hi sumen 46 d’anul·lats pel mal temps

“Ho entenc, senyor, però s'ha de respectar el dret a vaga dels treballadors”, explica una representant de Vueling a un grup que se li queixa. “A sobre, la pluja...”, sospira una companya de l'aerolínia ben a prop. A la cua dels taulells que ahir va preparar la companyia per atendre els problemes dels passatgers s'hi amuntegaven unes 200 persones. La majoria esperava resposta a un vol sobtadament cancel·lat que els havia de portar a París. Aquest, però, no era per culpa de la vaga del personal de terra d'Iberia. “Problemes operacionals”, va respondre un treballador de la companyia a una parella que estava a punt de perdre la paciència.

L'ambient, en realitat, no estava especialment encès. I de problemes no en faltaven: la intensa pluja que va caure ahir al migdia a l'aeroport va provocar la cancel·lació d'uns quaranta vols, la desviació d'uns altres cinc, el tancament total de l'espai aeri durant mitja hora i la prohibició d'enlairament durant prop d'una hora. Amb els conseqüents retards, que van arribar a ser de cinc hores. Pel que fa a la vaga de personal d'Iberia, però, sembla que les aerolínies van aconseguir que els passatgers dels 62 vols cancel·lats preventivament ahir no s'amotinessin a l'entrada de l'aeroport.

A primera hora del matí, Iberia informava que la jornada avançava amb total normalitat. L'aerolínia assegurava que els serveis mínims s'estaven complint tal com estava previst i que no hi havia cap incidència “relacionada amb el conflicte”. Al migdia, informava que el seguiment de la vaga era d'un 15%. I, al vespre, que pujava lleugerament la xifra fins al 17,5%.

Noves mobilitzacions

Per als treballadors de handling d'Iberia, alguns dels quals es van presentar a l'aeroport per visibilitzar la queixa, l'ambient de tranquil·litat es devia al fet que els serveis mínims “abusius” del 70% s'estaven complint, cosa que feia que hi hagués més personal del necessari per la quantitat de vols cancel·lats. Segons Omar Minguillón, portaveu d’UGT, “aproximadament el 80% del personal cridat a secundar la vaga” l'estava seguint. I va aprofitar per compartir que el comitè d'empresa d'Iberia Barcelona es reunirà dilluns per decidir si convoca més jornades de vaga o altres accions per reivindicar millores laborals per als treballadors de l’empresa.

El mateix comitè assegurava que està a l'espera del que passi avui, quan, calculen, es concentraran més desplaçaments i passatgers afectats a l'aeroport. Les aerolínies han cancel·lat 73 vols més aquest diumenge, així que, en total, hauran sigut 135 els vols afectats per la vaga.

Minguillón va insistir, també, en els arguments que justifiquen la mobilització. Va explicar que el 2018 el personal d'Iberia Barcelona va treballar “més de 3.500 hores extres d'obligat compliment”, mentre que a l'aeroport de Barajas se'n van fer unes 700, amb una plantilla d'aproximadament 1.000 treballadors més. Va criticar, a més, que només la meitat de la plantilla d'Iberia té un contracte fix a temps complet: l'altra meitat té contractes eventuals. “Hem demanat a l'empresa que converteixi 200 treballadors auxiliars i 200 administratius eventuals en fixos a temps parcial, i que transformi els fixos a temps parcial en fixos a temps complet”, va afegir.

Damià Calvet, conseller de Territori i Sostenibilitat, va donar suport a la tesi. El polític, preguntat pels mitjans en una visita institucional al Port de la Selva, va acusar Iberia de no complir els compromisos adquirits l'any passat i va denunciar un “greuge comparatiu” i una desproporció “brutal i alarmant” entre els empleats del Prat i els de Barajas. Amb 1.000 operacions al dia Iberia disposa de 2.000 treballadors “amb altíssim índex de temporalitat”, va explicar. Madrid, amb unes 1.300 operacions, té 7.000 treballadors no tan temporals. A més, Calvet va criticar que a la reunió de mediació de divendres Iberia hi anés “una mica amb les mans a les butxaques”.

La pluja paralitza l'aeroport

El veritable protagonista de la jornada, però, va ser el mal temps. L'entitat EnAire avisava al matí: les previsions de tempestes a Europa i a l'espai aeri de Barcelona obligaven a espaiar més el tràfic en ruta i els aterratges a l'aeroport del Prat. A mesura que el dia va anar avançant, i la tempesta empitjorant, el control aeri va començar a prohibir els enlairaments i a comunicar a les companyies que no s'enlairessin avions d'altres aeroports amb destí a Barcelona. Aena va arribar a declarar, de fet, l'alerta màxima per la caiguda de llampecs a l'entorn de l'aeroport. La jornada va acabar amb la cancel·lació imprevista de 46 vols i cinc trajectes desviats.

Més continguts de