La primera prova pilot de la T-Mobilitat arribarà a finals de juny

El sistema permetrà el pagament 'contactless' i s'estendrà a tota la regió metropolitana de Barcelona el gener del 2022

3 min
El primer dels 15 nous trens que ha comprat FGC per ampliar freqüències al Vallès l'any que ve

BarcelonaLa posada en marxa de la T-Mobilitat, el projecte que prometia transformar tot el funcionament del transport públic a Catalunya, ha encadenat diversos ajornaments. Si res no es torça, la primera prova pilot que permetrà el pagament amb contactless als viatgers del transport públic es posarà en marxa a finals de juny amb la intenció que es generalitzi a tota la regió metropolitana de Barcelona el gener del 2022. A partir d'aquí s'haurà d'estendre a la resta del país en uns terminis que el Govern encara no ha concretat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha ratificat aquestes previsions en una entrevista a Catalunya Ràdio i ha dit que el full de ruta de la T-Mobilitat "està claríssim" tot i els endarreriments acumulats que porta, l'últim dels quals, ha dit, per la pandèmia.

La T-Mobilitat suposarà, d'entrada, que el títol integrat de plàstic i contactless substitueixi finalment els actuals de cartró –com ja passa a la majoria de ciutats europees– i, quan estigui totalment desplegada al país, deixar enrere la tarifació per corones actual per passar a calcular el preu en funció de les distàncies, l'autèntica "revolució tarifària" que anunciava el projecte que, inicialment, havia d'entrar en funcionament a finals del 2015 però que s'ha anat posposant per modificacions en el mateix projecte i alguns entrebancs.

Les màquines fa mesos que estan adaptades per al pagament 'contactless' al transport públic

Un tren cada cinc minuts al Vallès

Calvet s'ha referit a la T-Mobilitat durant una roda de premsa aquest dijous a les cotxeres de FGC a Rubí coincidint amb la presentació del primer dels 15 nous trens que circularan per les línies del Vallès. L'arribada dels combois és clau per convertir les dues rutes –que van de Terrassa i Sabadell a Barcelona, respectivament– en unes línies que funcionaran com ho fan les del Metro, és a dir, amb una freqüència de pas tan alta que desapareixerà la graella d'horaris fixa. Amb els nous combois en circulació a partir del 2022, es garantirà el pas d'un tren cada 5 minuts a les línies del Vallès –cada 2,5 minuts a partir de l'estació de Sant Cugat, per on passen les dues línies– i cada 10 minuts en hora vall, per exemple, el cap de setmana.

Els nous trens de FGC de les línies del Vallès, amb connectors USB a tots els seients

El projecte d'ampliar les freqüències de pas deixarà les línies de Sabadell i Terrassa al límit de la seva capacitat per absorbir trànsit ferroviari i l'oferta passarà dels 80 milions de viatges a l'any ara als 110 milions quan hi hagi els nous trens a la flota. Abans que la pandèmia trunqués les xifres de mobilitat amb transport públic, les línies del Vallès registraven 70 milions de viatges (validacions de tiquets de transport) a l'any, una xifra que les acostava al màxim de capacitat de places que té la flota actual de 46 trens i que creixerà fins als 61 amb l'arribada dels nous.

El nou tren que ja ha arribat a les cotxeres de Rubí circularà en proves durant tres mesos i, si tot va bé, de manera progressiva aniran sumant-s'hi els 14 restants. L'ampliació de freqüències de pas, però, no arribarà fins l'any que ve.

El primer dels 15 nous trens que ha comprat FGC per ampliar freqüències al Vallès l'any que ve

Amb aquesta actuació, segons els plans de FGC, culminaran les principals actuacions que s'han fet al Vallès en els últims anys (perllongament de les línies i altres millores) i el focus dels pròxims plans seran les línies del Baix Llobregat - Anoia. Entre els projectes previstos, hi ha la connexió entre l'estació de Gràcia i plaça Espanya per enllaçar justament les línies del Vallès i les del Baix Llobregat - Anoia, com també doblar l'oferta de trens de les rutes del Llobregat-Anoia i millorar els ramals de Manresa i d'Igualada.

stats