Ample de vies ibèric i europeu
La indústria química tarragonina va inaugurar ahir la seva primera terminal intermodal de mercaderies, dissenyada per adaptar-se tant a l'actual ample de vies ibèric, com a l'europeu, que serà el que prevaldrà quan entri en funcionament el denominat tercer fil. La nova estació de mercaderies, que oferirà els seus serveis a totes les empreses del clúster, és clau per afavorir les exportacions del sector químic tarragoní, que d'ençà que va començar la crisi destina una part molt important de la seva producció als mercats europeus. La terminal s'ha construït a les instal·lacions de la multinacional alemanya Bayer al terme municipal de la Canonja i serà gestionada per l'empresa logística suïssa Bertschi, que hi ha invertit els 3 milions d'euros que ha costat la construcció. La terminal ocupa 18.000 m i té capacitat per a 800 contenidors, que en una segona fase es podran ampliar a 1.200 quan estigui construïda una grua de càrrega que permetrà optimitzar l'espai disponible.
Competitivitat i medi ambient
Segons el director de Bayer a Espanya, Jesús Loma-Ossorio, l'estació millorarà la competitivitat del sector químic tarragoní "perquè reduirà temps i costos". A més, suposarà que un 15% del transport de mercaderies es deixi de fer per carretera, amb la reducció d'emissions de CO i la descongestió del trànsit a la xarxa viària que això suposarà.
Preparats per al tercer fil
Amb aquesta estació, el sector químic de Tarragona s'ha avançat a la reivindicada construcció del tercer fil, lligat al projecte del corredor mediterrani. Dijous el govern espanyol anunciava la licitació del tram entre Castellbisbal i Tarragona, que permetrà que les mercaderies de la demarcació arribin a Europa per vies d'ample internacional. Les obres del tercer fil podrien començar abans de l'estiu i es preveu que estiguin acabades el 2015. A banda d'aquesta estació de Bayer, l'empresa BASF també en té planificada una altra que estava condicionada al fet que es concretés la promesa del tercer fil. Fonts de l'empresa confirmaven ahir que amb la licitació de les obres la terminal de BASF accelerarà els tràmits per començar a construir-la a curt termini.