TRÀNSIT
Societat 27/05/2014

Els radars per trams comencen a multar avui a la N-340 i la C-65

Albert Solé
2 min

BarcelonaA partir d’avui entren en servei els tres primers radars per trams en carreteres catalanes, sense comptar el túnel de Viella, que va ser el primer. Els trams escollits pels Mossos d’Esquadra, en funció de la seva sinistralitat, són la N-340 entre Sant Carles de la Ràpita i Amposta -un per cada sentit-, i la C-65 entre Cassà i Llagostera, només en sentit Llagostera. Segons el director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, “aquest és el sistema més just per pacificar el trànsit i fer baixar la sinistralitat”.

Els radars per trams funcionen calculant la velocitat mitjana entre dos punts. Un lector de matrícules marcarà l’inici del tram, i un altre lector, el final -aquest últim no estarà senyalitzat a la carretera-, es calcularà el temps que ha tardat el vehicle i un ordinador calcularà la velocitat mitjana. En els trams escollits, la velocitat màxima permesa és de 100 km/h. El Servei Català del Trànsit té la intenció d’anar aplicant aquesta tecnologia a quasi tot el territori català amb l’objectiu d’anar substituint els radars convencionals -cinemòmetres-. Així, entre finals del 2014 i principis del 2015 entraran en servei sis radars per trams més: a la N-II entre Fornells i Quart -en els dos sentits-, a la N-II al seu pas per Girona -en els dos sentits-, a l’AP-7 entre Ulldecona i Amposta, i a la C-58 entre Sabadell i Badia del Vallès. El túnel de Viella va ser el primer en què es va provar aquest tipus de radars i s’ha aconseguit reduir la sinistralitat fins a un 30%.

El de la ronda de Dalt, ajornat

L’agost del 2013 l’Ajuntament de Barcelona va anunciar que posaria en marxa el primer radar per trams de la ciutat a finals de l’any passat, però encara no ho ha fet. El radar s’havia de col·locar a la ronda de Dalt, entre la plaça Karl Marx i la via Favència (en sentit Besòs) amb el mateix sistema, però al final Trànsit els ha passat per davant. El radar per trams de l’Ajuntament de Barcelona costarà uns 250.00 euros, mentre que els del Servei Català de Trànsit seran més cars (400.000).

Dotze víctimes en una setmana

En els quasi cinc mesos d’aquest 2014 ja han mort 50 persones a les carreteres catalanes, i 12 ho han fet durant l’última setmana: dimarts passat hi va haver dos morts, dijous dos més, divendres tres, i el cap de setmana cinc. Des de Trànsit apunten preocupació per aquest repunt de la sinistralitat, ja que fins la setmana passada les xifres eren molts inferiors a les dels anys anteriors. Isern va explicar ahir que, de les 50 víctimes registrades durant aquest any, el 45% formen part dels anomenats col·lectius vulnerables: motoristes, ciclistes i vianants. Per aquest motiu va destacar que la campanya televisiva per prevenir accidents d’aquest estiu estarà centrada en les motos. El segon col·lectiu amb més morts (9) ha sigut els majors de 75 anys.

stats