Salut

Que la IA et diagnostiqui: el ChatGPT que ja fa servir el teu metge

L'eina estarà a prova aquest any per donar suport als professionals sanitaris en la presa de decisions

Barcelona"Soc AXIA, agent personal per a professionals sanitaris, proporciono orientacions diagnòstiques segons protocols mèdics i guies clíniques". Així es presenta la nova intel·ligència artificial (IA) generativa que des de fa dos mesos està disponible per a tots els treballadors dels centres d'atenció primària (CAP) de Catalunya. És una mena de ChatGPT que ha elaborat el departament de Salut per ajudar els professionals sanitaris en la presa de decisions: quan un pacient entra a la consulta, el metge pot consultar el seu cas –sense posar-hi dades personals– i la IA proposarà diagnòstics i tractaments compatibles amb els símptomes descrits. Segons ha pogut saber l'ARA, estarà a prova fins a finals d'any i després es decidirà si es manté o no en funció de l'acollida que tingui.

"Tinc un home de 40 anys d'origen turc que presenta artritis migratòries i aftes a la boca", escriu un metge de primària al xatbot, que li proposa diversos diagnòstics i el primer, segons el professional, és l'encertat. Malaltia de Behçet, suggereix AXIA, que deixa clar que qui ha de fer un diagnòstic i proposar un tractament adequat a les necessitats del pacient és el metge: "En cas de conflicte amb la meva interpretació sempre ha de prevaldre la teva decisió", indica abans de donar resposta a la consulta que li han fet. Els seus impulsors l'han entrenat amb les guies clíniques i protocols del sistema sanitari català i les propostes les fa partint d'aquests continguts, ja que no té accés a internet, un element "clau" per evitar informació equivocada, expliquen fonts del departament.

Cargando
No hay anuncios

Si AXIA és incapaç de trobar la informació que se li demana a les guies clíniques i als protocols amb què l'han entrenada, també té accés als continguts de l'Editorial Mèdica Panamericana, que "valida i actualitza els seus documents d'acord amb l'evidència internacional", expliquen les mateixes fonts. Des de la seva posada en marxa, l'han utilitzada més de 2.700 professionals sanitaris de l'atenció primària, dels quals uns 2.200 la segueixen consultant amb regularitat, per la qual cosa Salut creu que "el nivell d'adherència és molt alt" i preveu que s'hi sumin més treballadors a mesura que l'eina es conegui més. De fet, assegura que setmana rere setmana baten el rècord d'usuaris únics des que van impulsar el xatbot. Hi ha uns 20.000 professionals sanitaris treballant als CAP, per la qual cosa el marge de millora és molt alt.

Cargando
No hay anuncios

Guanyar temps per als metges

"Això és un assistent i, com a assistent, m'ajuda, no em substitueix", assegura un metge de primària que utilitza AXIA amb freqüència. Creu que aquesta eina els permetrà guanyar temps, ja que permet sortir de dubtes i confirmar un diagnòstic o un tractament de manera àgil. Això, en un context de falta de mans a la primària i en què hi ha poc temps per atendre els pacients, aportarà un "valor afegit molt important" als professionals, defensa. Segons Salut, els metges que l'han utilitzat han avaluat de manera positiva el 90% de les respostes que ha donat el xatbot. A més, expliquen que han creat un apartat específic per a pediatria, ja que les guies i els protocols són diferents quan l'atenció és a infants.

Cargando
No hay anuncios

Els professionals del departament han elaborat aquesta eina en col·laboració amb les empreses Amazon i BinPar i creuen que serà un "èxit". "Cada setmana sumem entre 200 i 300 professionals nous, per la qual cosa si seguim aquesta tendència és probable que acabem consolidant aquesta tecnologia als CAP, tot i que haurem de veure de quina manera", sostenen des de Salut. Ara han constituït un equip editorial per, si apareixen noves pràctiques clíniques o canvien els protocols actuals, decidir què entra a la base de dades del xatbot i què no. "Ens vam obsessionar per ser autònoms i poder pujar o baixar contingut sense dependre d'aquestes empreses per poder donar la resposta més adequada sempre", conclouen les fonts.

Amb l'entrada d'AXIA a les consultes, la intel·ligència artificial de mica en mica es va obrint pas en el sistema sanitari català. Hi ha altres iniciatives, com una tecnologia que transcriu la conversa entre metge i pacient a temps real, que també s'està provant amb l'objectiu d'alliberar els professionals sanitaris de tasques burocràtiques i que pugui centrar-se al 100% en la pràctica assistencial. Tot plegat forma part d'un projecte més gran: crear un assistent digital que proporcioni diferents alternatives d'IA als professionals i millori l'atenció que es presta amb aquestes eines de futur que ja són una realitat.