Successos

Reconstrucció: així va ser el naufragi en què van morir dos francesos al Port de la Selva

A uns 30 quilòmetres de la costa, el veler es va descontrolar per una fallida del motor

3 min
Efectius dels Bombers buscant entre les restes de l'embarcació

BarcelonaEra un dia que tocava fer feines rutinàries i no navegar per plaer. Tocava netejar el Firol, un veler de 13 metres d'eslora i, per fer-ho, calia treure'l de l'aigua i això no ho fan a qualsevol port. El propietari del vaixell, un home francès de 77 anys, va demanar a un amic seu, un home de 73 anys, també francès, que l'acompanyés a fer aquest encàrrec. Era un trajecte fàcil que ja havien fet moltes vegades abans. Sobretot el propietari, que era un patró experimentat i, de fet, era armador. Havien de sortir de Grussan, a la regió d'Occitània. Ells eren de Narbona i tenien amarrat el Firol en aquest petit port d'uns 5.000 habitants a 15 quilòmetres de la ciutat. El destí era el port d'Adge, on podrien netejar el veler. Són uns 50 quilòmetres per terra i una mica més d'una hora i quart navegant cap al nord. El matí del divendres 24 de novembre van sortir de Grussan i van arribar sense problema a Adge. Amb el veler net, van tornar a salpar per tornar a Grussan, però els va enganxar un fort temporal de vent que va violentar el mar i va posar fi a les seves vides.

El recorregut del veler ‘Firol’

Recorregut aproximat que va fer el ‘Firol’ abans

de perdre el control.

Últims quilòmetres del ‘Firol’, ja sense control,

recollits per l'aplicatiu Vessel Finder.

AGDE

2

Retorn

Amb el vaixell net, tornen a

salpar per tornar a Grussan.

GRUSSAN

1

3

El temporal

Sortida

Quan són a prop de Grussan,

comença una tempesta que

els impossibilita tornar a

casa. Comuniquen per ràdio

que intentaran amarrar el

vaixell més avall.

El veler surt del port de

Grussan en direcció al

d'Agde per netejar

l'embarcació.

4

El descontrol

A l'altura de Portbou, just

quan acaben de travessar

pel mar la frontera catalana,

el veler perd el motor i

avança sense control en

direcció a la costa.

PORT DE

LA SELVA

El xoc

5

De matinada, intenten

ancorar el vaixell sense sort i

xoquen contra les roques del

cap de Bol, al Port de la Selva.

Recorregut aproximat que va fer el ‘Firol’ abans

de perdre el control.

Últims quilòmetres del ‘Firol’, ja sense control,

recollits per l'aplicatiu Vessel Finder.

AGDE

2

Retorn

Amb el vaixell

net, tornen a

salpar per tornar

a Grussan.

GRUSSAN

1

3

Sortida

El temporal

El veler surt del

port de Grussan

en direcció al

d'Agde per netejar

l'embarcació.

Quan són a prop de

Grussan, comença

una tempesta que

els impossibilita

tornar a casa.

Comuniquen per

ràdio que intentaran

amarrar el vaixell

més avall.

4

El descontrol

A l'altura de Portbou,

just quan acaben de

travessar pel mar la

frontera catalana, el

veler perd el motor i

avança sense control

en direcció a la costa.

PORT DE

LA SELVA

5

El xoc

De matinada, intenten

ancorar el vaixell sense sort i

xoquen contra les roques del

cap de Bol, al Port de la Selva.

Recorregut aproximat que va fer el ‘Firol’

abans de perdre el control.

Últims quilòmetres del ‘Firol’, ja sense

control, recollits per l'aplicatiu Vessel

Finder.

AGDE

2

Retorn

Amb el vaixell

net, tornen a

salpar per tornar

a Grussan.

GRUSSAN

1

3

Sortida

El veler surt del

port de Grussan

en direcció al

d'Agde per netejar

l'embarcació.

El temporal

Quan són a prop de

Grussan, comença

una tempesta que

els impossibilita

tornar a casa.

Comuniquen per

ràdio que intentaran

amarrar el vaixell

més avall.

El descontrol

A l'altura de Portbou, just

quan acaben de travessar

pel mar la frontera catalana,

el veler perd el motor i

avança sense control en

direcció a la costa.

4

PORT DE

LA SELVA

5

El xoc

De matinada, intenten

ancorar el vaixell sense sort i

xoquen contra les roques del

cap de Bol, al Port de la Selva.

Segons fonts consultades per l'ARA, al vespre ja van enviar una comunicació per ràdio als controladors del port de Grussan: no podien retornar a terra de cap manera i intentarien continuar vorejant la costa francesa en direcció a la Costa Brava a veure si trobaven un port on era més fàcil amarrar. També van informar que un dels tripulants es trobava malament i tenia vòmits. Però el temporal no els va donar cap escletxa per intentar arribar a bon port. Van continuar navegant en direcció al sud pràcticament cinc hores més. Segons les dades recopilades per la Guàrdia Civil, a alta mar el vent bufava amb ratxes d'entre 70 i 90 km/h. Quan ja havien passat la frontera catalana i estaven a l'altura de Portbou, el Firol navegava a una velocitat de 5,5 nusos, a una mica més de 10 km/h. Va ser en aquest punt que els dos homes d'avançada edat, enmig del temporal de vent, van perdre el control del veler.

Gràcies a un aplicatiu de navegació, la Guàrdia Civil ha pogut reconstruir els últims compassos del Firol, un recorregut al qual ha tingut accés aquest diari. A alta mar, a pràcticament 30 quilòmetres de la costa de Portbou, el veler va deixar de navegar en línia recta i va girar en direcció a la costa, i es va precipitar cada vegada més ràpid contra la terra. Va ser en aquest punt que els investigadors de la Guàrdia Civil creuen que el motor del vaixell va deixar de funcionar, i per això els tripulants en van perdre el control. Si abans de desviar-se cap a la costa el Firol navegava a 5,5 nusos, quan va canviar de direcció va passar a fer-ho a gairebé 8 nusos. La línia de l'aplicatiu de navegació passa d'estar taronja a verda, plasmant el canvi de velocitat. Cada cop anava més de pressa.

Restes del Firol al Cap de Bol.

De verd a vermell

Hi ha un punt, quan el vaixell ja està a tocar del Cap de Bol, al terme municipal del Port de la Selva, que el color passa a ser vermell. El veler ja no es mou; ja ha xocat contra les pedres. L'impacte va ser de matinada. A uns 30 metres de la costa, segons han pogut reconstruir els submarinistes de la Guàrdia Civil, els tripulants van tirar l'àncora, però no van poder frenar el veler. L'àncora, de fet, es va partir per la meitat. Els equips de rescat van trobar els cossos dels dos homes de nacionalitat francesa surant en el mar.

Segons fonts de la investigació, tot apunta que es van llançar al mar abans que el veler xoqués contra les roques per intentar salvar-se. Ho van fer sense les armilles, que continuaven al veler quan van arribar els equips d'emergència, ni van fer servir un buc salvavides que portava l'embarcació. Les autòpsies han acabat confirmant que els dos homes francesos, de 77 i 73 anys, van morir ofegats. El veler no es va quedar sense gasolina (encara n'hi havia als dipòsits) i que el motor deixés de funcionar en el pitjor moment és la principal hipòtesi dels investigadors de la Guàrdia Civil, que ja han entregat les diligències als jutjats de Figueres. Ara, el Firol, segons l'aplicatiu de navegació, encara es troba a les proximitats del Cap de Bol. Només queden les restes d'un tràgic naufragi.

stats