TERRA ALTA ARA

Una terra d'oportunitats

EL REPTE Convertir en oportunitat i en producte el passat històric i cultural de la comarca EL PROBLEMA L'índex d'envelliment és el més elevat de Catalunya: "Necessitem fixar la població"

Alba Om
15/12/2013
4 min

BarcelonaFa 75 anys la Terra Alta va ser l'escenari d'un dels episodis més sagnants de la Guerra Civil Espanyola, la Batalla de l'Ebre. 115 dies de combat entre els mesos de juliol i novembre del 1938. Aquest novembre es va commemorar el 75è aniversari de la fi de la Batalla de l'Ebre, i els terraltencs se senten orgullosos de la reconstrucció de la comarca. Per conèixer quins són els reptes i les oportunitats del territori, Ara TV ha convidat Carles Luz, alcalde de Gandesa i president del Consell Comarcal de la Terra Alta; Francesc Ferré, pagès i propietari del Celler Frisach; Felip Segura, president de l'Associació de Turisme Rural de la Terra Alta, i Joan Antonio Montaña, president del Centre d'Estudis de la Terra Alta.

L'activitat agrícola es considera el motor econòmic de la comarca, però ha sabut reinventar-se i treure profit del valor paisatgístic i cultural de la Terra Alta. "Fa trenta anys tots els pagesos es dedicaven exclusivament a cultivar les terres. Avui, del 60% de pagesos, un 30% donen valor afegit al seu producte a través del turisme i la restauració", explica l'alcalde de Gandesa, Carles Luz. Crear sinergies entre els diversos sectors productius és el projecte comú que subscriuen els 12 municipis que formen la Terra Alta. Joan Antonio Montaña, president del Centre d'Estudis, defensa el seu ideal de comarca: "Pensar en únic poble format pels 12.713 habitants que formen la Terra Alta, junts per un projecte comú oblidant els localismes".

El món del vi

Un Terra Alta Garnatxa Blanca 100x100és el nom i l'etiqueta que llueixen els vins amb denominació d'origen Terra Alta, elaborats amb varietats autòctones de la comarca. És una marca que ha ajudat a situar el territori i a escalar posicions en el pòdium de les DO catalanes. "La nostra DO ja és dins el top 3 de Catalunya", assegura Francesc Ferré, pagès i propietari del Celler Frisach. La garnatxa blanca ( vernatxa blanca, com se n'hi diu en alguns dels pobles de la Terra Alta) és una varietat autòctona del territori. A la Terra Alta se'n produeix el 33% de la producció mundial.

L'enoturisme és una de les sortides que dóna confiança a la comarca. Saber explotar-ne les oportunitats és una de les claus de futur del sector agrícola. Francesc Ferré és un exemple d'emprenedoria i renovació del sector primari terraltenc. Amb 26 anys té clar que el seu futur passa per treballar i viure a la Terra Alta, una opció que molts dels seus companys no poden fer per falta d'oportunitats en determinats sectors. Després de cursar enginyeria tècnica agrícola i enologia, retorna a Corbera d'Ebre per emprendre juntament amb la seva família, dedicada a la pagesia, el projecte del Celler Frisach. "Avui ser pagès vol dir ser empresari. Som petits però ambiciosos i volem oferir els nostres productes amb identitat pròpia lligada a la comarca", diu Ferré.

Un bon exemple d'aquesta relació és el vi que han llançat al mercat amb motiu del 75è aniversari de la fi de la Batalla de l'Ebre. Es diu Sang de Corb i està etiquetat com a terraltenc, acompanyat d'una frase típica de la zona: "Lo vi fa sang i l'aigua fa fang". Per Joan Antonio Montaña, aquest vi és el millor exemple de com casar història amb un producte de qualitat lligat a la identitat.

L'enoturisme es va consolidant al territori. "Tenim moltes visites de cap de setmana", assegura Ferré. Reconeix que la DO Terra Alta agafa força al mercat barceloní i això reverteix en turisme.

Oportunitats turístiques

La Terra Alta té molt de fato, diuen els mateixos terraltencs. Fato que es tradueix en diverses tipologies turístiques: paisatgístic, cultural, històric, de memòria, esportiu, gastronòmic, etc. Tot és possible perquè tenen ganes d'apostar pel turisme relacionat amb les oportunitats del territori. L'alcalde de Gandesa destaca l'especificitat de la Via Verda, que travessa la Terra Alta amb un tram de 23 km i que permet gaudir d'un paisatge verge que no té un camí paral·lel per gaudir-ne. A més, han habilitat un tram de 6 km des de Bot fins a la Fontcalda per a discapacitats visuals, pel qual han rebut un reconeixement especial. Felip Segura, president de l'Associació de Turisme Rural de la Terra Alta, reconeix que fa 15 anys no hi havia turisme a la comarca. És propietari de La Farinera, uns apartaments de turisme rural d'Horta de Sant Joan que va engegar fa nou anys. "Tenim bon producte a molt bon preu a la Terra Alta, i deixar de ser desconeguts és el nostre objectiu", diu.

El passat històric i els 115 dies de Batalla de l'Ebre s'han convertit en atractiu turístic. El turisme de memòria troba en la Terra Alta centres d'interpretació de la Batalla de l'Ebre i els espais històrics dels diversos pobles. Són atractius per conèixer un dels escenaris més cruels de la Guerra Civil Espanyola.

La formació

La Terra Alta és la comarca amb l'índex d'envelliment més gran de Catalunya: el 27,5% de la població és major de 65 anys. La població no augmenta i s'envelleix, i per aquest motiu la formació agafa una dimensió important. Joan Antonio Montaña, professor i president del Centre d'Estudis, explica que s'ha d'aconseguir fixar els terraltencs, i en concret el jovent, al territori a partir d'una formació pensada per trobar oportunitats i sortides a la comarca. Carles Luz, com a president del Consell Comarcal, explica que s'hi està treballant des de fa molts anys, "però els resultats no són immediats".

Les telecomunicacions també són una assignatura pendent per poder facilitar treballar des de casa, una altra opció per fixar la població. La Pobla de Massaluca i Vilalba dels Arcs ja tenen wifi a tot el poble, una iniciativa que arribarà ben aviat a Gandesa i a la resta de la comarca.

stats