Educació

El TSJC tomba el projecte lingüístic d'una escola de Llagostera perquè "no preveu el caràcter vehicular del castellà"

La sentència situa el català com a "centre de gravetat" del sistema educatiu i fixa la presència del castellà en un 25%

ARA
2 min
Ensenyament i la comunitat educativa preparen accions legals

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat "per no ser conforme a dret" el projecte lingüístic d'una escola de Llagostera (Gironès) perquè no preveu "el caràcter vehicular del castellà com a llengua oficial conjuntament amb el català". La sentència de la secció cinquena de la sala contenciosa administrativa dona la raó a uns pares i els reconeix el dret del seu fill a rebre un ensenyament "que inclogui el castellà com a llengua vehicular en una proporció raonable", diu la sentència.

La resolució, escrita en català excepte en les parts extenses que recull jurisprudència i de la qual ha estat ponent el magistrat Eduard Paricio Rallo, recull que els pares de l'alumne van recórrer als tribunals contra una resolució dictada pel conseller d'Ensenyament el juliol del 2019 que desestimava la sol·licitud de la família en relació amb l'ús del català i del castellà en l'escolarització del seu fill a l'escola de Llagostera on cursava primer d'educació primària.

Els pares, segons recull la sentència, d'entrada volien que es declarés que el seu fill tenia dret a ser escolaritzat en català i castellà "en proporció equivalent" o, subsidiàriament, que es "garantís" una "presència mínima" del castellà que "en cap cas" fos inferior al 25%. Finalment, també demanaven la nul·litat del projecte lingüístic de l'escola, que la retolació i la senyalització del centre es fes en els dos idiomes i que les relacions amb les famílies dels alumnes es fessin respectant "la llibertat lingüística i l'elecció" de les llengües.

El TSJC ha estimat parcialment el recurs. El tribunal reconeix a la família "el dret del seu fill a rebre durant l'ensenyament obligatori, conjuntament amb els seus condeixebles, al col·legi i curs en què segueixi els seus estudis, un ensenyament que inclogui el castellà com a llengua vehicular en proporció raonable". La sentència també fixa quina és aquesta "proporció raonable": "Partint de la consideració del català com a centre de gravetat del sistema educatiu, amb la corresponent traducció a l'horari lectiu que s'ha de derivar de l'esmentat principi, fixar la presència mínima del castellà com a llengua vehicular, en el curs i la classe en què el fill dels recurrents segueix els seus estudis, en un 25% de les hores efectivament lectives". Així, estableix que a banda de l'assignatura específica en castellà, hi haurà d'haver "almenys una altra àrea, matèria o assignatura" en aquest idioma.

El tribunal també anul·la "per no ser conforme a dret" el projecte lingüístic vigent en el moment d'interposar el recurs a l'escola de Llagostera perquè, apunta, "no preveu el caràcter vehicular del castellà com a llengua oficial conjuntament amb el català". La sentència desestima la resta del recurs.

stats