Violència masclista

"Will Smith actua com un mascle alfa"

Especialistes expliquen que l'actor respon amb violència, en un clar exemple de "masculinitat tòxica"

BarcelonaEls Oscars del 2022 quedaran en el record com els de la derrota d'El poder del perro, la pel·lícula amb què Jane Campion posava al centre la masculinitat tòxica, i, paradoxalment, la gal·la serà recordada com la de la bufetada que Will Smith li va donar al còmic Chris Rock per una ofensa a la seva dona, Jada Pinkett Smith, també actriu. Després de la plantofada, la cerimònia, retransmesa per televisions de tot el món en directe, va continuar com si no hagués passat res, i només quan va acabar el xou l'Acadèmia va emetre un comunicat en què es desmarcava tímidament de qualsevol mena de violència, sense cap referència a l'incident damunt de l'escenari.

A Smith no li va agradar un comentari que el comediant Rock havia fet sobre l'alopècia de Pinkett, tot i que just després que el fes, a la retransmissió televisiva, d'entrada es veu Smith rient, mentre que a la cara de Pinkett es dibuixa una ganyota de disgust. És llavors que el seu marit s'aixeca de la cadira, avança cap al còmic i li clava la bufetada. Se senten aplaudiments, i també a Smith, ja un altre cop al costat de la seva parella, cridant "treu-te el nom de la meva dona de la boca".

Cargando
No hay anuncios

El relat de la nit continua amb Smith rebent l'Oscar i intentant justificar la violència al seu discurs. L'ús de la violència física és “desproporcionada" per respondre al que volia ser una broma sobre l'aspecte físic d'una actriu, i d'aquesta manera Smith s'erigeix en representant de la masculinitat més rància i tronada i assumeix “la concepció de l'amor romàntic i de la possessió de la parella", dos factors que construeixen la violència masclista. Ho afirma Paco Abril, d'Homes Igualitaris, una entitat que intenta fomentar i visibilitzar el feminisme entre els homes. “Smith segurament té falta de control, però hi havia altres maneres de manifestar que se sentia ofès o no li havia agradat la broma", continua Abril, per a qui hauria sigut més contundent deixar en evidència la poca gràcia de Rock abandonant la sala, fer declaracions a posteriori o una resposta de la dona objecte de la broma. 

Des de nens

En el discurs justificador, Smith es recrea en la repetida idea que fan servir maltractadors i abusadors de confondre passió i amor amb violència, i fins i tot evoca Déu. “L'amor et porta a fer coses molt boges", va etzibar plorant al mateix escenari on havia perdut els papers sense que ningú el cridés a l'ordre. En aquest sentit, Abril incideix que, des de la “masculinitat tòxica" que el feminisme intenta erradicar, l'actor construeix la idea de “la possessió de les dones", un bé que s'ha de defensar “per sobre de tot", encara que ningú li hagi demanat protecció.

Cargando
No hay anuncios

Per a l'antropòloga Bruna Álvarez, del grup Afin-UAB, el que fa Smith no és res més que reproduir una lliçó que els homes aprenen a la infantesa, i és que “ser home implica que has de mostrar força" davant qui t'incomoda, et fa enfadar o et desafia. A tu o a la teva parella, perquè, com apunta l'antropòloga, “hi ha una legitimitat i una acceptació social" en el fet que l'home pugui exercir violència si és “un protector de la seva família". Per contra, seguint aquest corrent, si l'home no reacciona i no defensa la dona, fins i tot “pot quedar malament", assenyala Abril. En realitat, Smith "actua com un mascle alfa", il·lustra Álvarez.

Un altre debat que ha encès les xarxes és el del límit de l'humor, sobre fins a quin punt es pot construir una actuació còmica fent referència al cos i l'aspecte físic de les dones. "La broma segurament no l'hauria fet a un home calb", apunta Álvarez, com tampoc hauria passat que una dona pugés als escenaris per salvar l'honor del seu marit. El canvi de gènere dels protagonistes no funcionaria en aquest número, que Rock va començar adreçant-se a Javier Bardem "i la seva esposa", ignorant la identitat de Penélope Cruz, una de les nominades a la gala.

Cargando
No hay anuncios

Després de la gala, Jaden Smith, el fill de la parella d'actors, va sortir a les xarxes per defensar amb un tuit l'actuació del seu pare. "I així és com ho fem nosaltres", va dir el noi, nascut el 1998, que justificava així una agressió.