Suplements 17/09/2019

Municipàlia 2019: nous projectes per a nous ajuntaments

El saló es desenvoluparà conjuntament amb Innocamping del 22 al 24 d’octubre als Camps Elisis

Gerard Martínez
5 min
Municipàlia 2019: nous projectes per a nous ajuntaments

La 20a edició de Municipàlia (Fira Internacional d’Equipaments i Serveis Municipals) i la 4a edició d’Innocamping (Saló Nacional Professional de Serveis i Equipaments per als Càmpings, Allotjaments Turístics i Empreses Esportives i de Lleure), trobades que es desenvoluparan del 22 al 24 d’octubre al recinte de Fira de Lleida, ja han superat el 90% d’ocupació, la qual cosa suposa uns 21.000 metres quadrats de superfície bruta d’exposició.

El director general de Fira de Lleida, Oriol Oró, ha incidit en el fet que aquesta edició de Municipàlia és especialment interessant per als ajuntament i la resta d’institucions locals, ja que “els consistoris constituïts recentment arriben amb ganes d’endegar nous projectes, i a Municipàlia poden trobar molts dels serveis i equipaments que necessiten”. Oró també ha destacat el gran interès de les empreses i entitats presents a la fira per presentar novetats.

En aquest sentit, els sectors representats a Municipàlia i Innocamping seran els d’energia i sostenibilitat; enllumenat; equipaments esportius i de lleure; gestió de residus, neteja i medi ambient; jardineria; tecnologies i comunicació (TIC); mobiliari urbà i parcs infantils; mobilitat i transports; prestació de serveis; parcs i jardins; tractament i distribució d’aigües, i xarxa viària i senyalització.

A més, Municipàlia i Innocamping acolliran una trentena llarga d’activitats paral·leles d’alt nivell entre seminaris professionals, jornades tècniques, reunions professionals, assemblees sectorials, conferències i presentacions d’empresa. Entre les activitats que tindran lloc enguany en el marc dels dos salons biennals destaquen el networking que es durà a terme en col·laboració amb l’Associació de les Empreses Industrials Internacionalitzades (AMEC) i amb la participació d’autoritats i prescriptors del Mediterrani, així com la missió inversa organitzada conjuntament amb la Unió Iberoamericana de Municipalistes (UIM) adreçada a autoritats de l’Amèrica Llatina.

III Missió Tècnica Internacional

Aquesta missió, que s’emmarca en l’acord institucional entre Fira de Lleida i la Unió Iberoamericana de Municipalistes des de la seva primera edició, neix amb el propòsit d’apropar als municipis de l’Amèrica Llatina diferents solucions per optimitzar la seva gestió municipal.

Els objectius de la III Missió Tècnica Internacional Solucions Sostenibles per a la Gestió de les Nostres Ciutats són potenciar el paper actiu dels governs locals com a agents dinamitzadors del desenvolupament sostenible de les seves ciutats; definir eines per a un model intel·ligent, eficaç, sostenible i inclusiu de desenvolupament de la ciutat; intercanviar coneixements entre les empreses, els experts, els governs locals i l’acadèmia; generar espais per a l’intercanvi d’experiències entre els empresaris i els participants per promoure possibles col·laboracions; difondre el coneixement per a una gestió sostenible dels recursos que demanen els entorns urbans (aigua, seguretat, energia, mobilitat...), així com les deixalles que generen (residus sòlids, emissions de gasos d’efecte hivernacle, pol·lució...), i crear agendes i relacions estratègiques a instàncies del govern, les empreses i els experts en les temàtiques de la missió.

Aquesta missió tècnica oferirà als participants una visió d’experiències i bones pràctiques de gestió pública local i solucions empresarials a través de conferències sectorials, experiències de millora, diàlegs empresarials, els espais de trobada Cafès pel Món, visites a Municipàlia i visites d’observació i estudis, on es mostrarà de manera pràctica l’aplicació de les solucions sostenibles a diferents temàtiques.

La missió també promocionarà múltiples espais d’intercanvi de coneixements, anàlisi i reflexió, individual i grupal, a partir de l’experiència, testimonis i participació dels actors públics i privats involucrats en la implementació de les experiències reeixides que es mostraran per assolir una visió sistèmica i dinàmica.

Un dels principals avantatges d’aquesta metodologia és el suport en l’experiència de diversos actors, administracions públiques, centres d’innovació i empreses líders del sector.

Fira internacional

Municipàlia -un dels dos salons lleidatans que, juntament amb la Fira Agrària de Sant Miquel, té el reconeixement oficial de Fira Internacional- ha confirmat la presència d’expositors d’Alemanya, Bèlgica, el Canadà, Espanya, França, Holanda, Itàlia i Portugal. De fet, la darrera edició d’aquesta gran manifestació firal ja va registrar un sensible augment de la presència internacional, amb empreses expositores de vuit països i visitants professionals procedents d’una quinzena de països d’Europa, Àfrica i Amèrica.

D’altra banda, Fira de Lleida i l’Associació Multisectorial d’Empreses (AMEC Urbis) han signat un acord de col·laboració destinat a promoure l’edició d’enguany de Municipàlia. El conveni facilita que l’entitat, aprofitant les seves activitats i contactes internacionals, informi sobre el saló lleidatà als expositors i visitants potencialment interessats a participar-hi. A més, l’associació, que disposarà d’un estand propi a la fira biennal Municipàlia, difon entre els associats de l’AMEC Urbis les informacions més rellevants referents a Municipàlia que generi Fira de Lleida.

Cal recordar que les anteriors edicions de Municipàlia i Innocamping van rebre 20.000 visitants, amb un destacat augment de la presència de professionals internacionals. L’edició del 2017 va aplegar més de 330 expositors directes, repartits en una superfície bruta d’exposició de 23.300 metres quadrats, amb una elevada participació d’empreses expositores internacionals procedents de països com Holanda, Portugal, Alemanya, Itàlia, França, Bèlgica i el Canadà.

Les dues mostres van assolir un impacte directe de 8 milions d’euros sobre l’hoteleria -els hotels van registrar una plena ocupació-, la restauració i els serveis globals de la ciutat.

Càmpings, cruïlla de camins

Pel que fa a la fira Innocamping, cal incidir en la jornada Càmpings, cruïlla de camins: compravenda, cadenes, franquícies, grups inversors, càmpings independents, que se celebrarà el 23 d’octubre al matí amb l’assistència de destacats membres del sector, com ara el president de l’Associació de Càmpings de Tarragona, Joan Antón; el responsable de Concerto a Espanya, Florian Macé de Lépinay, i el representant a Espanya de Capfun, Walid Hanini, entre d’altres. Ells seran els encarregats de debatre sobre els canvis en el món del càmping arran de l’actual procés de concentració i formació de grans grups, sobre els avantatges de la intermediació en la compravenda d’un càmping o sobre les aportacions de les cadenes de càmpings al sector.

“També hi participa Pablo Boguña de Gispert, de CaixaBank, que explicarà com minimitzar els costos d’una venda a aquells propietaris que s’estiguin plantejant vendre els seus càmpings”, explica Agustí Valls, coordinador de la jornada. I és que, segons Valls, “en els darrers temps ha entrat molt capital inversor de fora, sobretot de França, que s’ha adonat de la gran oportunitat de negoci que representen els càmpings”. “El sector està passant un bon moment, els nivells d’ocupació d’aquest estiu han sigut dels més alts dels últims anys, ja que hi ha molta gent que està redescobrint el món del càmping, especialment gràcies als bungalous. Està desapareixent aquella imatge estereotipada i negativa de les quatre tendes mal col·locades en favor del que són ara, autèntics parcs de vacances”, sentencia Agustí Valls.

Finalment, Innocamping tornarà a organitzar un sopar de gala amb un centenar d’empresaris del sector del càmping de Catalunya i d’altres comunitats de l’Estat. Per a Valls, “és una oportunitat per posar en comú projectes i tendències del sector i, també, una manera que té Fira de Lleida d’agrair-los la confiança dipositada en Innocamping”.

Com és habitual, durant el sopar es farà entrega d’un premi commemoratiu a un empresari del sector, que enguany recaurà en el fundador del Grup Stel, Lluís Perera, pioner a l’hora de convertir el seu primer càmping en un grup de càmpings, tres concretament.

La trobada compta amb el suport de l’Associació de Càmpings de Lleida.

stats