Suplements 03/05/2015

La tecnologia, la gran protagonista dels cotxes del futur

El futur de la indústria automobilística se centra en vehicles que faciliten informació al conductor sense necessitat d’observar cap pantalla

Andreu Merino
3 min
S  a  l  ó    d  e   l ’ a  u  t  o  m  ò  b  i  l La tecnologia, la gran protagonista  dels cotxes del futur Experiència de conducció

BarcelonaUn estudi dut a terme per l’empresa alemanya SAP reflecteix que l’any 2016 hi haurà 210 milions dels anomenats “cotxes connectats” arreu del món. Segons el mateix estudi, serà aleshores quan el cotxe es convertirà en la quarta pantalla més utilitzada pels ciutadans, després de la televisió, l’ordinador i els dispositius electrònics com els 'smartphones' i les tauletes. La predicció és un dels arguments que ha animat el Saló Internacional de l’Automòbil de Barcelona a crear una àrea batejada com a Connected Car dins l’edició d’aquest any. L’objectiu d’aquest espai serà ensenyar als visitants el model d’automòbil que serà una realitat en els anys vinents, molt connectat amb les noves tecnologies. “Actualment el cotxe connectat ja és una realitat, però no està suficientment avançat. Els cotxes que s’estan dissenyant avui ja tenen aquest perfil, i fa molt temps que s’hi està treballant”, afirma Òscar Pallarols, director de l’Smart Living de Mobile World Capital Barcelona, una de les entitats que dóna suport a la iniciativa.

Connectivitat

El futur dels cotxes connectats se centra en dos camins diferents. Per una banda, els automòbils estaran connectats amb diverses infraestructures com les autopistes i les 'smart city', ciutats intel·ligents. Per altra banda, els cotxes del futur també tindran incorporats dispositius que els mantinguin connectats a altres automòbils. Lògicament, haver de mirar una pantalla per rebre la informació suposaria un greuge per a la seguretat a la carretera, i és per això que la informació es controlarà mitjançant la veu i les tecnologies de realitat virtual facilitaran que el conductor rebi les dades necessàries a través d’una sobreimpressió al parabrisa del vehicle o gràcies a unes ulleres especials.

Pel que fa a la connectivitat amb les infraestructures, el conductor podrà tenir a la seva disposició diferents informacions. “El cotxe podrà anticipar si hi ha cap persona creuant el traçat a una distància de 300 metres, avisar si darrere hi ha una ambulància que necessita avançar o informar de la necessitat de reduir la velocitat en cas d’accident en una autopista o carretera”, assenyala Pallarols. “La possibilitat de passar pels peatges sense frenar i pagar la quota corresponent a final de mes també és una altra de les possibilitats de futur”, afegeix.

Per als vehicles comercials també hi ha altres aspectes de futur que cal tenir en compte, com saber quines gasolineres estan operatives o conèixer el preu del menú de les estacions de servei més pròximes. Evidentment, perquè aquesta connectivitat sigui una realitat la indústria automobilística no pot estar sola. “És necessari establir sinergies amb ajuntaments, empreses gestores d’infraestructures i autoritats reguladores de trànsit”, afirma Pallarols. De tota manera, si es fa un cop d’ull a la situació a la Unió Europea, la connectivitat entre cotxes i infraestructures difícilment tindrà marxa enrere. El projecte comunitari eCall obligarà que els vehicles particulars disposin d’un dispositiu connectat amb els serveis d’emergències. Una iniciativa que s’espera que sigui una realitat l’any 2018.

Cotxe a cotxe

“La connectivitat entre vehicles permetrà parlar entre els cotxes que estiguin en una posició pròxima”, explica gràficament el director de l’Smart Living. En certa manera aquesta mesura ja existeix, però la seva aplicació encara és incipient. Per exemple, la comunicació es basarà en la possibilitat que un cotxe avisi l’altre de la seva preferència a l’hora de passar per una cruïlla, que un automòbil sàpiga que el cotxe del davant està frenant, o fins i tot provocar la frenada automàtica del vehicle en cas de risc. “Les principals marques del sector ja s’han posat en marxa perquè això sigui una realitat”, avisa Pallarols, que destaca la feina feta per empreses com BMW, Mercedes o Audi, tot i que reconeix que cada cop les marques veuen la connectivitat com un atractiu comercial, sobretot per als clients més joves.

Experiència de conducció

Els visitants que s’acostin a l’àrea de Connected Car del Saló de l’Automòbil podran comprovar com el concepte de cotxe del futur està molt a prop d’esdevenir una realitat palpable. De fet, tindran l’oportunitat de posar-se unes ulleres de realitat virtual per simular la conducció d’un automòbil per un traçat urbà. “Al parabrisa virtual apareixeran informacions relacionades amb ambulàncies, aparcaments, passos de vianants o avisos de frenada”, diu Pallarols. Pel que fa a les marques, BMW i Kia seran algunes de les que explicaran el camí que falta per recórrer en l’àmbit de la connectivitat en el sector automobilístic, i empreses tecnològiques com Bosch aprofitaran per posar sobre la taula la seva col·laboració com a proveïdor de sistemes per a la indústria de l’automoció. Per últim, empreses com Google i Telefònica protagonitzaran ponències en què es detallarà el present del cotxe del futur i s’entregaran els premis a la innovació tecnològica de la Societat Espanyola de Tècnics d’Automoció.

stats