Efímers 05/01/2015

“La millora no es nota en la butxaca del consumidor”

El comerç, prudent després que les vendes de Nadal hagin crescut menys del previst

Franc Marín-camp / Dani Sánchez Ugart
4 min
CANVI DE TENDÈNCIA 
 Durant les festes les botigues han notat més moviment, però només s’ha traduït en una discreta millora de les vendes.

BarcelonaEl comerç tanca avui el primer Nadal de la recuperació. Després de sis campanyes consecutives amb caigudes de vendes, i després que la realitat arruïnés les previsions optimistes de la campanya nadalenca del 2013, la majoria de botigues catalanes hauran venut més que l’any passat. Però no hi ha gaires motius per desfermar l’eufòria. Altre cop les previsions del sector han pecat d’optimistes: mentre que els comerciants preveien augmentar les vendes entre un 2% i un 4%, la remuntada s’ha quedat entre un 1,5% i un 2%, segons explica a l’ARA el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile.

La campanya d’aquest any ha sigut “més dinàmica”, apunta Anged, que també pronostica un augment del 2% en les vendes nadalenques, tot i que no facilitarà les dades oficials d’aquesta millora fins després de Reis. Per una de les empreses que integren la patronal, El Corte Inglés, “es confirmen les previsions inicials”, cosa que converteix aquests últims dies en “la millor campanya de Nadal dels últims sis anys”. Una remuntada que la companyia ha notat al llarg del 2014. “En la campanya de l’any passat ja vam notar un canvi de mentalitat. Aquest any s’ha consolidat amb les rebaixes, el dia de Sant Jordi o amb la tornada a l’escola. Durant el Black Friday vam tenir un boom de vendes. Estem notant una reactivació del consum”, expliquen al gegant dels grans magatzems, que disposa de vuit centres a Catalunya.

El president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, es mostra més caut a l’hora d’analitzar el repunt de les vendes aquest Nadal. Gasca també pronostica un increment del 2%, quan les previsions més optimistes enlairaven aquest percentatge fins al 4%. Segons explica el president de la patronal, “la millora de l’economia encara no queda reflectida a la butxaca del consumidor”. La xifra millora respecte als anys anteriors, però cal tenir en compte que, a diferència d’altres anys, molts comerços ja han començat a fer rebaixes.

Quedaran lluny, doncs, les caigudes de dos dígits que el sector va viure el 2012 i el fet que l’any passat la recuperació passés de llarg de Catalunya, excepte en algunes zones turístiques. Però el sector encara no ha recuperat el terreny perdut en anteriors campanyes. En les enquestes de percepció, al voltant de 6 de cada 10 comerciants afirmen que la campanya els ha anat més o menys igual que l’any passat, mentre que entre 2 i 3 de cada 10 afirmen que ha anat millor, i pocs diuen que pitjor, segons les primeres dades amb què treballa la CCC.

L’atur frena la confiança

Les dades oficials, de moment, apunten a aquesta recuperació discreta. Fins al novembre, el sector acumulava una recuperació mitjana de les vendes anual del 0,8%, mentre que l’any passat, aquesta variació va ser del -4,1% al desembre, segons les dades publicades recentment per l’Institut Nacional d’Estadística. L’arribada del fred al desembre i l’efecte de la campanya de Nadal podrien arrossegar lleugerament a l’alça aquestes dades, però, altre cop, el sector fiarà la consolidació d’aquesta recuperació a la campanya de rebaixes, que comença oficialment l’endemà de Reis.

“S’està despertant el consum dels que no han patit la crisi però que fins ara tenien una falta de confiança que feia que no gastessin o que gastessin menys”, explica el secretari general de la CCC. Per això ara s’estan activant sectors com el de l’equipament de la llar i el de l’automoció, que requereixen inversions més o menys grans. Faltarà veure amb quina velocitat es recupera el consum dels que sí que l’han patit, i amb duresa, a les seves butxaques. En aquest extrem, el sector està sobretot pendent de l’evolució de l’atur, però també albira com a esperança la recuperació de la paga extra dels funcionaris catalans, que en teoria s’ha de produir aquest any.

Per la seva banda, l’anàlisi del president de Pimec Comerç, Alejandro Goñi, també assenyala el 19% d’atur a Catalunya com la principal causa del limitat increment de vendes aquestes festes: “L’ocupació no ha augmentat tant per fer tornar la confiança, però estem contents perquè aquesta campanya de Nadal marca un canvi de tendència”, va explicar el president de la patronal a Europa Press. No obstant això, el petit comerç, que dóna feina a 323.000 treballadors a Catalunya, ha contractat aquest any 6.000 persones més per fer front a aquest augment de la demanda que s’esperava.

Les rebaixes s’avancen

Des de fa una setmana la majoria de comerços ja han començat a fer ofertes i promocions, segons explica Fraile, però de cara a la campanya s’esperen descomptes en la línia d’altres anys, que poden arribar al 50% a l’inici de la campanya i al 70% en fases més avançades. Alguns d’aquests descomptes -amb el cartell de rebaixes o amagats sota altres noms promocionals- ja s’han vist aquest dies en marques de moda com Mango, H&M o Cortefiel, mentre que Desigual i les cadenes del grup Inditex no rebaixaran preus fins al dia 7, igual que El Corte Inglés. De cara a les pròximes rebaixes d’hivern, “hi ha prou estoc perquè la campanya sigui potent”, assegura el secretari general de la CCC. L’avançament de la campanya, però, “desvirtua completament les rebaixes i suposa un problema molt greu” per al petit comerç, segons explica Goñi, de Pimec Comerç.

Les vendes es poden recuperar, però el panorama no tornarà a ser com el d’abans de la crisi. El motiu és que els compradors han canviat d’hàbits: “La compra cada vegada és més repetitiva i amb tiquets més petits, per això el petit comerç és el que està recuperant més ocupació”, explica Fraile, que representa sobretot petits comerciants.

El petit comerç, dividit en l’inici de rebaixes davant dues legalitats

Inici de rebaixes difuminat. El petit comerç es mostra dividit a causa del litigi que la Generalitat manté amb el govern espanyol al Tribunal Constitucional (TC) en matèria comercial. Així doncs, mentre que la legislació catalana indica que el període de rebaixes comença el 7 de gener, la normativa de l’Estat les permet en qualsevol època de l’any. Això ha fet que els grans grups de distribució optessin per avançar-les durant la campanya de Nadal, ja que el Govern no els pot sancionar mentre la llei catalana estigui suspesa i el TC no es pronunciï. Segons el secretari de la Confederació Catalana de Comerç (CCC), Miquel Àngel Fraile, “la majoria de petits comerciants segueixen respectant la normativa catalana”. No serà fins l’endemà de Reis quan les rebaixes arribaran a la totalitat dels comerços de Catalunya.

stats