ENSENYAMENT
Crònica 05/09/2011

Amb el llibre digital s'aprèn més ràpid

Un estudi diu que els llibres de text digitals milloren els resultats d'ortografia un 20%. Els autors creuen que encara no se'n treu prou profit, en un moment de redefinició del model de digitalització català.

Sònia Sánchez
3 min
REDEFININT EL MODEL Tot i la paralització del programa 1x1 d'ordinadors a les aules, el 80% dels centres que l'havien implantat aposten per mantenir-lo.

Barcelona.Els nens que utilitzen les eines digitals per treballar l'ortografia milloren els resultats en un 20% de mitjana, un 50% en alguns casos. És la principal conclusió d'un estudi realitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat Ramon Llull (URL) sobre una mostra de col·legis que l'any passat tenien el sistema 1x1 (un ordinador per alumne) i un grup equivalent d'instituts no digitalitzats. Els nens que van utilitzar mitjans tradicionals no van aconseguir millorar els seus resultats en el mateix temps en què els que feien servir l'ordinador havien aconseguit augmentar la seva nota en un 20%. "No és cap màgia negra dels ordinadors, sinó que la correcció automàtica que et dóna l'eina digital permet fer molts més exercicis en el mateix temps, amb un feedback immediat dels resultats, de manera que s'aprèn més ràpid", explica un dels autors de l'informe, Pere Marquès, professor de la UAB.

L'estudi va constatar també que els alumnes "estan més motivats amb el suport digital, que els resulta més engrescador i facilitador de la feina", diu Marquès. Tot i que això només passa si aquest suport s'utilitza correctament. Perquè tenir un ordinador no és suficient. Per treure'n el màxim profit -segons un altre dels autors de l'estudi, de la URL, Miquel Àngel Prats- calen tres condicions: una bona connectivitat -un aspecte que malgrat les millores dels últims dos anys encara té deficiències en molts centres escolars-; una bona formació del professorat perquè sàpiga aplicar de manera òptima les eines digitals, i uns continguts digitals de qualitat.

Molt camí per recórrer

En aquest últim punt hi ha també mancances. Tot i que Catalunya és "pionera i referent" en el sector dels continguts digitals per a l'ensenyament, com admet l'Associació Nacional d'Editors de Llibres i Material d'Ensenyament (Anele), encara queda molt de camí per recórrer.

Les escoles catalanes digitalitzades confien principalment en Santillana, Teide i Digital-Text, en aquest ordre, per la compra del material online , segons el president d'Anele, José Moyano. Tot i que les dues primeres són editorial tradicionals, Moyano defensa que els seus productes digitals no ho són. "No és una translació del contingut en paper, sinó que estan fent continguts molt més evolucionats", diu. Però altres editorials encara no han adoptat del tot el llenguatge interactiu, com admeten els autors de l'estudi. Ells van posar a prova l'ortografia dels alumnes amb unes activitats online que, a més de la correcció automàtica, permeten al professor tenir registre de tots els passos que fa l'alumne per enllestir l'exercici. Eren continguts de Digital-Text, una editorial especialitzada en aquest camp que dóna servei a 331 instituts catalans, dels quals 205 estan al programa 1x1. Els seus llibres multimèdia, com els anomena l'empresa, inclouen simulacions, recreacions en 3D i fins i tot videojocs, com un en què l'alumne és un ciutadà romà en missió a una ciutat de l'època on ha de respondre a preguntes sobre els edificis i els habitants.

"Són poques les escoles que fan servir encara aquests tipus de continguts més evolucionats", diu Prats, que pronostica que "en uns tres anys" tots els instituts catalans ja integraran eines digitals en el seu projecte. El seu col·lega, Pere Marquès, augura, a més, que "en uns 5 anys hi haurà llibres digitals molt més desenvolupats que integraran conceptes de les xarxes socials i permetran fer molt més".

Però de moment el canvi de govern ha aturat l'aposta de l'equip socialista anterior per substituir progressivament el llibre en paper pel digital. "Hem tornat al model híbrid, però queden moltes coses per resoldre i hem decidit donar-nos un mes per avaluar la situació i després començar a definir un model sostenible", deia Moyano en sortir d'una reunió amb Ensenyament la setmana passada. De moment, algunes editorials, com Digital-Text, estrenen aquest curs material digital per a primària, ja que Ensenyament ha inclòs aquest cicle al seu pla Educat 2.0. "Són continguts més pensats per a l'ús col·lectiu amb la pissarra digital", explica el director general de Digital-Text, Héctor Ruiz.

stats