INFRAESTRUCTURES
Camp de Tarragona 14/12/2016

Les mancances desllueixen el vol de l’AVE a Tarragona

La xifra de passatgers s’ha duplicat en 10 anys tot i les reiterades queixes per la ubicació de l’estació

Josep Escaño / Jordi Salvat
3 min
L'estacionament és una de les principals mancances de l'estació.

Perafort / La SecuitaL’estació de l’AVE tarragonina, batejada com a Camp de Tarragona, arribarà als 10 anys de vida amb les millors xifres de passatgers fins ara. Si les projeccions no s’equivoquen és molt probable que aquest 2016 l’estació ubicada entre els termes de Perafort i la Secuita tanqui l’any amb una xifra d’usuaris que s’acosti als 900.000 passatgers. L’any 2015 més de 2.200 viatgers van passar cada dia per aquestes instal·lacions. La del Camp de Tarragona és la vuitena estació de l’AVE de tot l’Estat per volum de passatgers, i la número 1 si en parlem com a estació perifèrica. Tot i aquestes dades, diverses mancances perduren en el temps.

Els accessos, principal queixa

Patrick Viñas és usuari dels trens Avant a l’estació del Camp de Tarragona. Ell i la seva parella es desplacen cada dia des de Montblanc fins a Perafort per fer el trajecte que els separa de Barcelona, on treballen tots dos. “La principal mancança és la xarxa d’accessos viaris, aquesta estació està ubicada on està ubicada, però sabent això has de treballar per garantir unes bones comunicacions. La comunicació amb l’alta velocitat ha de ser ràpida”, afirma, i afegeix que “no pot ser que es faci l’autovia A-27 i no tingui una connexió directa amb l’alta velocitat”. “Triguem 25 minuts des de Montblanc fins a la sortida de l’autovia i 10 minuts més des d’allà per arribar a l’estació. És un drama!”, exclama aquest usuari habitual, que s’ha de desplaçar amb el seu propi vehicle fins a l’estació.

Félix Ariño és un altre viatger que freqüenta els amplis passadissos de l’estació de Perafort-la Secuita. En el seu cas, utilitza l’AVE per anar a Madrid tant per motius professionals com familiars. El Félix treballa en una multinacional i ha d’anar a la capital de l’Estat sovint. “On hi hagi l’AVE que s’aparti l’avió! Per a mi és molt còmode, ja que cada setmana em toca anar a Madrid i faig aquest trajecte només en dues hores”.

Aquest usuari destaca les moltes bondats del servei, però coincideix amb Viñas a l’hora d’enumerar els principals handicaps d’aquesta estació i les nefastes connexions que té per carretera. “No té cap sentit que trigui dues hores per anar des de Madrid fins a Tarragona i, en canvi, trigui gairebé 30 minuts per fer el camí que separa l’estació de Tarragona”, indica Ariño. A més, destaca la pèrdua de llibertat que suposa que aquesta sigui una estació perifèrica, ubicada fora d’un entorn urbà, ja que “sempre depens de tercers per poder arribar fins a l’estació”.

Estacions urbanes

“Per a nosaltres, les estacions fora del nucli urbà no són la solució. La nostra proposta és enllaçar les grans ciutats amb connexions ferroviàries amb l’alta velocitat”, explica Daniel Pi, delegat de la Plataforma per la Defensa del Transport Públic al Camp de Tarragona. Segons Pi, la xifra d’usuaris d’Avant a l’estació del Camp de Tarragona (perifèrica) contrasta amb els usuaris de les estacions de Lleida i Girona (urbanes).

Segons dades de Renfe de l’any 2015, els usuaris d’Avant a Tarragona van ser 138.000, per 780.000 a l’estació de Girona. “Si l’estació del Camp de Tarragona s’hagués ubicat en un entorn urbà, les xifres de passatgers serien molt més elevades”, valora Daniel Pi. Per aquesta raó, des de la Plataforma en Defensa del Transport Públic demanen una connexió amb la línia d’alta velocitat tan a prop com sigui possible de ciutats com Tarragona. De moment, la proposta de la Generalitat és fer aquesta connexió a l’altura de Vilafranca.

Per al delegat de la Plataforma, l’AVE ha servit per donar un impuls als viatgers de llarga distància, sobretot per anar a Madrid.

Les dades certifiquen aquesta realitat, tant des de l’estació de Tarragona com des dels aeroports. El setembre passat, el 62,4% dels passatgers van preferir utilitzar l’AVE abans que l’avió per fer el recorregut entre Madrid i Barcelona. Són llums i ombres de 10 anys d’alta velocitat al Camp de Tarragona.

stats