Publicitat
Publicitat

GOVERN PRIMERES MESURES

El Govern intenta acabar amb la limitació sense derogar el pla contra la contaminació

La batalla dels 80 km/h va per llarg

La batalla dels 80 km/h és una llarga història d'allò que Joan Puigcercós va definir un dia com a "marcar paquet". L'obstinació d'Iniciativa per aprovar una mesura de marcat caràcter polític dins una normativa general de millora de la qualitat de l'aire va contaminar un debat en què hi havia molts més punts en comú entre els partits polítics que no pas diferències.

Ningú discutia la necessitat d'abaixar les emissions de partícules en suspensió ni els nivells de diòxid de carboni, superiors als estàndards que marca la Unió Europea. I ni tan sols ningú discutia la necessitat d'un sistema de velocitat variable per regular les cues a les entrades de Barcelona. El que sí dubtaven el RACC -entitat que va abanderar la protesta-, els ajuntaments, els partits de l'oposició i fins i tot alguns de govern, era que la reducció indiscriminada a 80 km/h realment fos efectiva en la lluita contra la contaminació a la primera corona.

Un símbol electoral
Tot i aquesta oposició frontal, Iniciativa va tirar endavant una mesura que es va convertir en símbol de la seva política dins el Govern. Un símbol que va ser molt benvingut per l'oposició, conscient que era una arma de desgast del tripartit. Així, no és estrany que la mesura acabés sent una de les banderes electorals de CiU, al costat del nou pacte fiscal, del govern dels millors o de la retirada de l'impost de successions.

A diferència de les altres propostes, la intenció de CiU era que la derogació de la mesura es pogués implementar en pocs dies. El mateix Artur Mas ho va dir en el debat a TV3 amb la resta de candidats. El fet que la limitació a 80 km/h formi part de les 73 mesures del pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire complica les coses. La intenció del Govern és flexibilitzar la limitació a 80 km/h sense haver de derogar la resta de mesures, almenys a curt termini. De fet, el responsable de la derogació del pla ni tan sols podria ser Interior, sinó que hauria de ser el departament de Territori i Sostenibilitat, dirigit per Lluís Recoder, ferm defensor de les polítiques contra la contaminació i l'escalfament global. Per tot plegat, el conseller d'Interior, Felip Puig, va anunciar ahir que crearà una comissió de treball amb tècnics i organitzacions amb l'objectiu de buscar la millor manera d'acabar amb "la rigidesa excessiva" del sistema de velocitat variable. "El límit a 80 km/h no respon a cap lògica", va reblar el nou titular d'Interior.

Nits i caps de setmana
Tot i això, Puig va defensar la velocitat variable com un bon mètode per combatre les retencions i per reduir la sinistralitat. La intenció inicial de Convergència és que la limitació a 80 desaparegui com a mínim a les nits i en caps de setmana a les zones on hi ha instal·lats els pòrtics de velocitat variable. Entre les carreteres afectades hi ha l'autovia de Castelldefels (C-31 sud), l'autopista del Garraf (C-32 sud) i la B-23. En aquestes tres vies no hi haurà gaires problemes per flexibilitzar a l'alça la mesura, ja que n'hi ha prou canviant la senyalització electrònica i eliminant la senyalització fixa de 80 km/h.

Més problemes causarà la limitació a 80 km/h a la C-31 i la C-32 cap al Maresme. Aquestes dues vies no són de velocitat variable, per la qual cosa no hi ha flexibilitat possible. O es mantenen els trams actuals a 80 km/h -aproximadament uns 20 quilòmetres- o es retornen a la limitació anterior i igualment fixa a 100 km/h. Tenint en compte l'enorme restricció pressupostària sembla difícil que CiU opti ara per instal·lar en aquestes vies pòrtics de velocitat variable, com als accessos sud.

En qualsevol cas, la federació considera que elevar la velocitat màxima de circulació no perjudicarà la qualitat de l'aire. De fet, com ja va denunciar el RACC, els càlculs de reducció de contaminació que va fer el departament de Medi Ambient per justificar la mesura eren equivocats. L'estudi que va publicar el RACC pocs mesos abans de la implantació de la mesura afirmava que el nivell de reducció d'emissions entre circular a 100 km/h o fer-ho a 80 km/h era mínim. El que explicava l'informe era que per reduir el gruix de les emissions calia evitar els embussos. És en el moment de l'acceleració -i no quan la velocitat és constant- quan els vehicles contaminen més.

Prova que l'informe del RACC va endevinar la tecla és que per argumentar la mesura, ICV va deixar d'emparar-se en la reducció de la contaminació. De fet, qui més ha defensat la mesura des que es va implantar ha estat el Servei Català del Trànsit perquè ha contribuït a la reducció d'accidents. Una baixada, de tota manera, molt similar a la que hi ha hagut a la resta de la xarxa.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT