Microsites Ara Data 26/11/2016

Així ha canviat el cistell de la compra dels catalans en 10 anys

Baixen el pa, la llet, l'arròs o els llegums, i pugen els plats preparats, la xocolata, els derivats làctics, les conserves de peix i marisc o la pastisseria

Auri Garcia Morera
3 min

BarcelonaLes dades de consum alimentari a les llars que recopila el ministeri d'Agricultura mostren que en els últims 10 anys el cistell de la compra dels catalans ha canviat significativament. El total d'aliments consumits l'any 2015, 723 quilos o litres per persona, és pràcticament igual que el de l'any 2005, en què va ser de 727. Hi ha hagut un descens, però és molt lleuger, de tot just el 0,5%. En la composició del cistell, però, sí que hi ha diferències importants.

Així ha canviat el cistell de la compra dels catalans  en 10 anys

Dels grans grups d'aliments, el pa i la llet són els dos que baixen més, un 21,7% i un 17,3%, respectivament. Dins d'aquestes categories s'observa que el pa integral guanya pes respecte al pa normal però que, al mateix temps, el pa industrial guanya pes respecte al pa fresc o congelat.

En el tipus de llet, la semidesnatada amplia el lideratge i la sencera cau en picat i ja queda fins i tot per darrere de la desnatada. L'arròs i els llegums són els altres grans grups d'aliments que baixen més d'un 10% entre el 2005 i el 2015.

Així ha canviat el cistell de la compra dels catalans  en 10 anys

A l'altre cantó, el grup que creix més en percentatge, prop d'un 30%, és el dels plats preparats, en gran part per l'avenç de les sopes i cremes i de les pizzes. També creixen per sobre del 10% la xocolata, els derivats làctics, les conserves de peix i marisc i la pastisseria.

El creixement dels derivats làctics es deu als gelats i al formatge. Els iogurts, per contra, baixen un 10%, en gran part per la caiguda de prop del 50% del iogurt natural. Creixen, en canvi, el iogurt desnatat i el iogurt amb bífidus.

Així ha canviat el cistell de la compra dels catalans  en 10 anys

Entre les begudes, l'aigua mineral creix lleugerament, i les begudes refrescants i les alcohòliques ho fan amb més intensitat. Guanyen pes, això sí, la beguda de cola 'light' i la cervesa sense alcohol.

Així ha canviat el cistell de la compra dels catalans  en 10 anys

En la categoria que té més pes en l'alimentació, la de les fruites fresques, les taronges continuen al capdavant seguides de les pomes, que baixen lleugerament. Els plàtans creixen prop del 30% i superen en la tercera posició el meló, que cau prop del 20%.

Entre les hortalisses fresques, les patates i els tomàquets es mantenen, mentre que l'enciam, l'escarola i l'endívia retrocedeixen més d'un 20%.

Així ha canviat el cistell de la compra dels catalans  en 10 anys

Dels diferents tipus de carn, guanyen terreny la de pollastre i especialment la de porc, i en perden força les de boví, oví i caprí. El lluç es manté com el peix més consumit, tot i que baixa un 16%, i el salmó es multiplica per més de dos i passa a ser el segon peix més consumit per davant de la sardina.

Així ha canviat el cistell de la compra dels catalans  en 10 anys

El consum d'oli baixa lleugerament en global i es transforma per subcategories. L'oli d'oliva baixa un 11%, mentre que els altres olis creixen un 9% i guanyen pes sobre el total. Dins de les xocolates, que creixen en global, també hi ha canvis importants. El consum de rajoles creix un 35% i passa per davant del cacau soluble, que també creix però no tant.

stats