Economia 25/07/2016

Brussel·les exigeix a Adif que retorni 140,7 milions

La CE creu que es van infringir les normes i que el projecte finançat no era "d'interès comú"

Esther Herrera
2 min
Un tren de la línia R16 passant per Tortosa, un dels recorreguts que pateixen més retards.

Brussel·lesL’expansió de trens d’alta velocitat arreu de l’Estat, fins i tot en indrets amb poc volum de passatgers, ha sigut un símbol de l’Espanya de precrisi. Ara la Comissió Europea ha posat en dubte els ajuts que es van concedir per edificar un centre d’assajos d’alta velocitat a prop de Màlaga i demana a Adif que retorni 140,7 milions d’euros concedits l’any 2011 pel govern espanyol per posar en marxa el projecte.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’executiu comunitari havia investigat els plans espanyols per crear aquest centre, batejat al seu dia com a Centre d’Assajos d’Alta Velocitat Ferroviària (CEATF). El preu total del projecte estava valorat en prop de 400 milions d’euros, amb l’objectiu últim de crear un circuit ferroviari tancat en què els trens poguessin arribar a 520 quilòmetres per hora. Adif va licitar el 2013 el concurs per trobar un soci privat, però el projecte va quedar desert i no es va tirar endavant.

Sis mesos per tornar els diners

Va ser també el 2013 quan Espanya va informar Brussel·les que volia atorgar una ajuda pública a Adif. Segons les investigacions de Brussel·les, però, l’ajuda ja s’havia donat dos anys abans sense el seu permís, infringint així les normes comunitàries.

L’informe de Brussel·les, a més, subratlla que no hi havia “un autèntic objectiu d’interès comú” en el projecte, i per això l’Estat no tenia permís per dipositar-hi diners públics. “No sembla que hi hagi cap interès en el mercat per desenvolupar productes que funcionin a aquestes velocitats perquè no serien viables comercialment”, explica la Comissió. També afegeix que l’assaig d’equipaments a velocitats comercialment viables, que oscil·len entre els 320 i els 350 quilòmetres per hora, ja existeixen en altres llocs a la UE i que, per tant, seria una “duplicitat”.

Brussel·les tampoc veu que el projecte contribuís al desenvolupament econòmic d’Andalusia. “Tindria efectes escassos a curt termini a través de la creació de llocs de treball temporals” i tan sols durant la construcció del centre. “El cost públic hauria sigut desproporcionadament alt”, va subratllar el portaveu Ricardo Cardoso.

Espanya té ara dos mesos per explicar a Brussel·les com recuperarà els diners i Adif en tindrà quatre més per fer efectiu el retorn. Adif, per la seva banda, va confirmar ahir en un comunicat que retornarà els diners i va recordar que el projecte de l’anella ferroviària ja estava paralitzat.

stats