Les xarxes socials s’aboquen a l’empresa
El model de negoci obliga aquestes companyies a buscar noves vies per atreure els anunciants
BarcelonaLa relació entre les xarxes socials i el món de l’empresa s’ha convertit en el secret per engegar la monetització d’aquestes plataformes, que ja han començat una cursa frenètica per atreure els anunciants. De moment, Facebook n’és el guanyador indiscutible. La companyia de Mark Zuckerberg va anunciar la setmana passada uns resultats que superaven de llarg les previsions dels analistes, amb un salt d’un 39% en la facturació en el segon trimestre respecte de l’any passat, fins als 3.600 milions d’euros.
En els últims anys, els ingressos relacionats amb els usuaris han caigut, mentre que la publicitat acapara el 95% del que guanya la companyia. Un exemple clar es veu en els pagaments fets a través de la xarxa social. Els jocs online de Zynga han passat de tenir un 12% dels ingressos procedents de jugadors el 2011 a només un 5% aquest any. És la publicitat la que ha guanyat terreny.
“Fins ara el seu focus era guanyar usuaris, però ha arribat l’hora de recuperar la inversió”, explica l’expert en tecnologia Albert Cuesta. El negoci és en els vídeos i en la pantalla del mòbil. Aquest és el format d’anuncis pel qual han optat Facebook i Twitter i que s’ha generalitzat com la millor via per seguir creixent. Tot i així, alguna cosa falla a la xarxa dels 140 caràcters, que s’ha estancat en nombre d’usuaris. “El problema de Twitter és que els seus perfils no contenen tanta informació com els de Facebook i, per tant, són menys valuosos per als anunciants. A més, no segmenten la publicitat perquè arribi a un públic concret”, afirma Cuesta. Aquesta relliscada li ha costat el càrrec al conseller delegat de la companyia, Dick Costolo, que va dimitir al juny.
Instagram apunta maneres
Aquesta setmana Instagram ha anunciat que obre la seva plataforma de fotografies en línia a la publicitat. Així, doncs, les empreses podran comprar i programar els seus propis anuncis a la xarxa social de manera molt més automàtica, com feien fins ara a Facebook o Twitter. Fins ara, el servei se centralitzava des d’Instagram mateix i la publicitat es reservava a grans marques. Segons la consultora eMarketer, de cara al 2017 Instagram podria convertir-se en el nou rei de la publicitat mòbil. L’empresa dispararia els ingressos provinents d’aquesta partida fins als 2.570 milions d’euros, molt per sobre dels 544 milions que ha facturat durant aquest any, i superaria les xifres d’altres actors forts, com Google o Twitter.
El comerç electrònic és una altra de les oportunitats que les xarxes socials volen explotar en aquest nou idil·li amb el món corporatiu. Facebook ja permet que els usuaris puguin adquirir productes a través d’un botó de compra a les pàgines de les empreses. “De moment encara no cobren per aquest servei, ja que els interessa enganxar els comerços, però aquest serà el pròxim pas”, raona Cuesta. De fet, Pinterest ja ha incorporat aquesta estratègia amb els seus buyable pins, que redirigeixen els usuaris a plataformes d’ e-commerce. I precisament aquesta setmana Facebook ha anunciat que incidirà en la comunicació corporativa i habilitarà l’opció d’enviar missatges privats a les empreses a través dels seus perfils.