Primera dimissió pels atemptats de Brussel·les

La UE havia alertat de buits de seguretat a l’aeroport

Dos informes de la UE alertaven de “greus deficiències” en la seguretat de l’aeroport de Zaventem, a Brussel·les, on van tenir lloc els atemptats del 22 de març.
Esther Herrera
16/04/2016
2 min

Brussel·lesEls atemptats de Brussel·les del 22 de març han provocat la primera dimissió dins el govern del liberal Charles Michel. La ministra de Transports, Jacqueline Galant, va decidir deixar ahir el càrrec després de la filtració d’uns informes de la Comissió Europea que alertaven dels problemes de seguretat de l’aeroport de Zaventem, a la capital belga. La titular va negar que tingués constància d’aquestes deficiències, però diversos mitjans del país van demostrar que això no era cert i que la ministra havia obviat els avisos de l’executiu comunitari.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

L’espiral de crítiques al govern belga per possibles errors en la seguretat del país no han deixat d’augmentar. En l’últim episodi, la cadena pública RTBF ha difós dos informes, del 2011 i el 2015, en què l’executiu comunitari alertava de “greus deficiències” en matèria de seguretat a Zaventem. En els documents se subratllava que no existia cap pla nacional de seguretat, així com la falta de formació d’inspectors per fer front a una possible amenaça.

Acorralada per les proves

La informació s’afegeix a altres documents que acrediten, segons diversos mitjans, que Galant no va destinar a Zaventem els 400 milions d’euros de fons del govern federal que havien de servir per millorar la seguretat als aeroports, davant del temor que poguessin ser un objectiu terrorista després dels atacs de París. Però tot i les demandes de l’organisme encarregat de protegir les instal·lacions aeroportuàries (el Servei Públic Federal de Mobilitat), Galant va destinar aquests diners a Belgocontrol, l’agència pública de controladors aeris, que té un enorme dèficit, i que no assumeix cap competència en matèria de lluita antiterrorista o de seguretat.

La ministra s’ha vist acorralada entre les seves negacions i les proves presentades pels mitjans i el partit dels Verds, a l’oposició, que demostren que era conscient dels informes de la Comissió Europea i que va negar els fons per millorar la seguretat de l’aeroport.

Pressionada pel primer ministre, que li ha demanat la dimissió, Galant va atacar ahir els mitjans de comunicació i l’oposició, als quals va acusar d’impulsar una “croada” contra ella. Però els fets s’entossudeixen a desmentir-la, i l’executiu comunitari ha confirmat que del 2004 al 2014 es van realitzar 14 inspeccions sobre seguretat als aeroports belgues, una xifra inusualment alta.

Ahir, en una breu compareixença, Galant va explicar que el motiu de la renúncia és una “confusió orquestrada i teatralitzada” que li impedeix “continuar amb serenitat” amb les seves funcions. “Aquesta intoxicació que pretén fer creure que he sigut laxa i no he prestat prou atenció a les qüestions de seguretat em dol profundament”, va concloure. No és el primer cop que es critica la falta de seguretat als aeroports belgues. La mateixa policia belga no va voler reprendre l’activitat a Zaventem després dels atemptats fins que va obtenir el compromís que es reforçarien els controls.

stats