Publicitat
Publicitat

CURSA CAP A LA CASA BLANCA

La lenta recuperació econòmica posa en perill la reelecció del president

Romney escurça distàncies amb Obama

El candidat republicà Mitt Romney ha aconseguit gairebé empatar en intenció de vot amb el president Barack Obama gràcies a una campanya centrada en la situació econòmica dels Estats Units.

Mentre Europa batalla per sortir de la crisi de l'euro, els Estats Units continuen amb una recuperació econòmica lenta i fràgil. El president nord-americà, Barack Obama, en l'última cimera del G-8, va exigir als líders europeus solucions ràpides als seus problemes per evitar un altre caos econòmic global. Obama sap que s'hi juga la reelecció. Un possible efecte dòmino d'una sortida grega de la moneda única amb conseqüències imprevisibles, les dificultats de capitalització dels bancs espanyols o la crisi del deute espanyol i italià amenacen la seva gestió econòmica, la clau per a una victòria en les eleccions presidencials del novembre.

Després d'uns mesos d'hivern amb forta creació de llocs de treball als Estats Units, les xifres dels últims dos mesos han estat decebedores. Aquesta nova desacceleració en el mercat laboral fa més difícil per Obama argumentar que el país està en el bon camí de la prosperitat i el creixement.

Una dificultat que es comença a notar a les enquestes. El candidat in pectore dels republicans, Mitt Romney, ha escurçat distàncies en intenció de vot amb Obama i només està a 1,8 punts del president, segons indica la pàgina web RealClearPolitics, que fa una mitjana de tots els sondejos publicats.

Durant les primàries republicanes Obama va obtenir un avantatge constant i important sobre els seus possibles rivals. Però l'últim mes Romney ha millorat les seves opcions perquè ha sentenciat la cursa republicana i ha sabut mantenir el focus d'atenció sobre l'economia, malgrat el rebombori mediàtic que va suposar el suport que Obama va donar en una entrevista a la cadena ABC News al matrimoni homosexual.

Romney, com Obama, també mira a Europa però per treure suc al drama econòmic que viu el continent. "Els Estats Units decidiran al novembre si seguim per un camí que ens portarà a convertir-nos en una nova Europa, en què el govern dominarà el futur del país i les vides dels ciutadans, la nostra força militar es deteriorarà i tindrem un atur i uns salaris baixos crònics. Aquest és el curs que el president ha escollit per al nostre país", va assegurar el candidat republicà a Peggy Noonan, la dona que escrivia els discursos al president Ronald Reagan i actual columnista del diari The Wall Street Journal . Romney vol utilitzar la mala imatge de l'economia europea que hi ha actualment entre els nord-americans per guanyar vots.

Eslògans econòmics

"Vostè està millor que fa quatre anys?" Aquesta cèlebre pregunta que va utilitzar el republicà Ronald Reagan per derrotar el president demòcrata Jimmy Carter serà el gran argument de la campanya de Mitt Romney. De fet, una enquesta recent del diari The Washington Post i la cadena de televisió ABC revela que un 30% dels nord-americans creuen que estan pitjor que fa quatre anys i només un 16% diu que, en comparació amb l'inici de la legislatura, la situació ha millorat.

Així doncs, Mitt Romney no es cansarà de dir que ell pot aconseguir l'anhelat canvi que necessita l'economia dels Estats Units. Per la seva banda, el president Obama ha viatjat durant les últimes setmanes a diversos estats per convèncer els seus conciutadans de les virtuts del seu govern. El president i el seu equip d'assessors i de campanya subratllen en els discursos i anuncis electorals que el país ha creat quatre milions de llocs de treball en els últims 26 mesos després d'uns primers anys de forta crisi econòmica provocada per la gestió del president republicà George W. Bush.

Amb l'eslògan "Endavant", Obama vol demanar als seus conciutadans un altre mandat per continuar el seu projecte de país perquè, segons ell, votar Mitt Romney suposa un retorn a les polítiques del president Bush, les mateixes que van provocar la crisi econòmica més important dels Estats Units des de la Gran Depressió dels anys 30.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT