Publicitat
Publicitat

CURSA PER LA CASA BLANCA

El president aconsegueix desprestigiar el seu rival republicà airejant el seu passat empresarial

La guerra bruta dels espots electorals d'Obama i Romney

Els vídeos de desprestigi s'han convertit en la principal arma de la la cursa per la Casa Blanca. De moment el president Barack Obama guanya la guerra bruta al seu rival republicà, Mitt Romney .

El vídeo mostra una nena d'uns cinc anys desfullant una margarida i comptant-ne els pètals un a un. Quan arriba a deu, la imatge es congela i la càmera s'acosta lentament a l'ull de la nena mentre se sent el compte enrere d'una bomba nuclear que, finalment, explota davant la seva mirada. El vídeo de la campanya del president Lyndon Johnson del 1964 contra la política nuclear del seu contrincant, el republicà Barry Goldwater, es considera el primer anunci electoral negatiu -i el més destructiu- de l'era de les campanyes modernes.

Avui aquest tipus d'espots són una arma molt recurrent dels candidats però aquest any la campanya presidencial és una de les més brutes de la història dels Estats Units. I això, en part, es deu a la irrupció d'uns nous actors polítics: les anomenades associacions super-PAC. Una polèmica sentència del Tribunal Suprem va decidir el 2010 que aquests comitès d'acció política podien rebre donacions il·limitades individuals, d'empreses i de sindicats.

Aquests grups, criticats per poc transparents, gasten gairebé tots els seus recursos en espots electorals que ataquen el rival del seu candidat. De fet, el percentatge i la quantitat d'anuncis negatius han crescut deu punts respecte a la campanya passada. Els experts asseguren que aquests espots tenen un impacte menor però que en eleccions disputades podrien decidir el resultat final.

El candidat republicà, Mitt Romney, ja va sortir escaldat d'unes primàries dominades per l'estratègia nociva de les noves organitzacions polítiques. La super-PAC que donava suport a l'exlíder del Congrés Newt Gingrich i finançada pel multimilionari del joc Sheldon Adelson va confeccionar un anunci amb una crítica demolidora al passat empresarial de Romney. Les imatges mostren solars i fàbriques abandonades i testimonis de treballadors que asseguren que van perdre la feina per culpa de Bain Capital, la companyia d'inversió fundada per Romney.

De l'esperança a l'atac

No només les super-PAC fan la feina bruta. El president Barack Obama ha utilitzat les mateixes crítiques per desprestigiar la imatge d'empresari d'èxit del seu rival. La seva campanya inspiradora de canvi i d'esperança del 2008 queda, avui, molt lluny. El seus assessors han creat diversos anuncis per atacar no només la gestió empresarial i política de Romney sinó també per titllar-lo d'oportunista i elitista.

Fa unes setmanes la campanya del president va trobar un gran aliat en un article del diari The Washington Post que assegurava que la companyia de Romney va invertir en empreses que van deslocalitzar llocs de treball americans a la Xina i l'Índia.

Aquest espot, juntament amb d'altres contra la negativa del republicà a publicar els impostos que paga i quants diners té a les illes Caiman, ha perjudicat Mitt Romney en les enquestes d'intenció de vot.

Davant els atacs d'Obama i de les super-PAC afins, Mitt Romney va respondre dijous amb un anunci que utilitza unes paraules de la secretària d'Estat, Hillary Clinton, del 2008, quan era candidata demòcrata, per assegurar que la campanya del president és "vergonyosa". A més, afegeix que el president és un mentider i utilitza una estratègia deshonesta.

Només és el principi

Alguns analistes republicans han criticat que Romney hagi trigat tant a contraatacar les acusacions de la campanya del president i dubten que a hores d'ara pugui guanyar les eleccions. Tot i així, això només és el principi. S'espera que moltes super-PAC que donen suport al candidat republicà -entre elles la que lidera l'exassessor de George W. Bush Karl Rove- inundin les televisions amb espots electorals contra la gestió d'Obama. De moment el president guanya la guerra però encara està molt lluny de poder cantar victòria. L'economia continua donant males notícies i és la gran amenaça a la seva reelecció.

Més continguts de