Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

L'emergència de noves potències canvia els equilibris de poder

Tots els organismes internacionals, poc o molt, coincideixen a augurar que en els pròxims 10 anys al món es produirà un capgirament espectacular. L'embranzida demostrada per països que fa pocs anys tot just miraven de fugir de la misèria els farà desplaçar, en pes, les potències tradicionals d'Occident. Per mida, l'economia xinesa superarà la primera del món: els Estats Units. L'Índia pot desbancar el Japó del tercer lloc. Rússia, fer el mateix amb la poderosa Alemanya. I el Brasil pot deixar enrere el Regne Unit o Itàlia.

Els BRIC (el Brasil, Rússia, l'Índia i la Xina), però també països més petits que avancen amb molta força, com Sud-àfrica, Indonèsia i Turquia, estan aprofitant el desconcert i la paràlisi d'un Occident aclaparat per la crisi per guanyar terreny.

És cert que el deteriorament de la situació econòmica global refreda el seu creixement desbocat. I és cert que aquest creixement es desenvolupa no exempt de desequilibris i combats contra la inflació, desigualtats internes que fan preveure fortes tensions socials i amb el perill de gestar possibles bombolles, sobretot a la Xina, que algun dia esclataran. Però tot i això, les dimensions dels BRIC els donen un avantatge. Són mercats grans, amb milions de consumidors que han millorat el seu nivell de vida i que poden consumir, i que a més estan àvids de millorar encara més. Aquest factor impulsa un creixement sobre bases estables i converteix els BRIC en terra daurada per a la inversió estrangera.

Aquest panorama representarà molts canvis en les regles de joc. A més és un toc d'atenció a una Unió Europea en construcció però espatllada. Tanmateix, també suposa una immensa oportunitat per a les empreses. Les més globalitzades han resistit bé la crisi, i la seva resistència és un missatge per a totes les que encara no han gosat explorar els mercats internacionals. Les fórmules per intentar-ho són múltiples. A l'ARA d'avui intentem explicar-vos aquesta nova realitat.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT