Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

L'èxit del congrés del PSC es mesurarà amb l'abast de la renovació

El PSC celebra des d'ahir i fins demà un congrés en què la paraula màgica és renovació . Després d'haver encadenat tres sonores derrotes electorals seguides, el partit s'ha instal·lat en la sana convicció que la disjuntiva és indefugible: renovar-se o morir. Així doncs, la manera de jutjar l'èxit de l'operació consistirà a veure fins on arriba el canvi intern, tant en el terreny programàtic -en el discurs ideològic i en el posicionament nacional- com de persones.

La jornada inaugural d'ahir ja ens va donar pistes. José Montilla, expresident de la Generalitat i fins avui secretari general del partit, va pronunciar un discurs autocrític, amb voluntat catàrtica, assumint la debacle que ha fet "tocar fons" un PSC que, segons va reconèixer, ha perdut credibilitat i connexió amb la societat catalana. L'exercici de sinceritat va amortir el càstig en la votació de l'informe de gestió al capdavant del partit, que tanmateix va donar un rellevant 22,3% de vots negatiusi un 13,1% en blanc. A favor: 64,5%.

Avui toca l'elecció del líder que ha de treure del pou el socialisme català. Per primer cop hi haurà més d'un candidat i els membres de l'executiva es votaran demà per separat. Tot apunta que el nou secretari general serà l'actual alcalde de Terrassa, Pere Navarro. Malgrat aquest resultat previsible, el fet que hi hagi confrontació oberta de noms i programes és un bon símptoma per a un PSC massa acostumat al pactisme tutelat per l'aparell i al repartiment de quotes de poder.

Aquest congrés, però, el PSC el celebra amb un un buit històric de poder. Ja no en té ni als ajuntaments ni a la Generalitat, ni a Catalunya ni a Espanya.

Té, doncs, una oportunitat única per reinventar-se sense por, per repensar-se des de zero, per decidir amb valentia què vol ser quan sigui gran de nou. I la societat catalana necessita un PSC que cregui en el país, que treballi per la Catalunya que vol, que expliqui com ens en sortirem de la crisi, i que parli amb una veu pròpia, sòlida i potent aquí i a Espanya.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT