19/12/2016

Ja no hi ha solució per a Alep

2 min

La represa de les maniobres d’evacuació de la població civil (seria més exacte dir-ne supervivents del genocidi) d’Alep no es pot agafar, malauradament, ni tan sols com una petita alenada d’aire després de la catàstrofe. L’evacuació ha estat interrompuda i obstaculitzada des del primer moment pels qui són responsables de dur-la a terme, i no és estrany que sigui així, perquè són els mateixos soldats que tot just fins al dia anterior es dedicaven amb totes les forces de la seva artilleria a massacrar la població civil de la ciutat. És com pretendre ordenar a uns gossos rabiosos que, després d’acarnissar-se amb una guarda de xais, es facin càrrec d’arreplegar i dur a un lloc segur les ovelles que pel motiu que sigui no han arribat a matar. Les ordres poden haver canviat oficialment, però la lògica continua essent la d’una guerra degenerada en caos en què no es respecten nens, ni dones ni malalts.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

En una reunió del Consell de Seguretat de l’ONU de la setmana passada, la representant permanent dels EUA a l’organisme internacional, Samantha Power, va comparar la situació de la població a Alep amb la d’altres genocidis, com el de Ruanda, Srebrenica o Halabja, i en va acusar amb amargor Rússia i el govern sirià. La resposta que va obtenir del seu homòleg rus, Vitali Txurkin, no va poder ser més crua, ni tampoc més cínica. Li va etzibar a Power que no volgués fingir que era “la mare Teresa de Calcuta”, i a continuació li va recordar la sang vessada pels mateixos EUA: “Recordi quin país representa vostè! Recordi el seu propi historial! I només després de fer-ho, provi d’argumentar des del punt de vista moral o des de qualsevol altra superioritat. Crec que Déu i la història arribaran a comprendre qui té la culpa de què”.

A hores d’ara no es té notícia que Déu s’hagi manifestat sobre cap guerra o genocidi, i pel que fa a la història no acostuma a ser escrita pels vençuts, sobretot si són morts. Per contra, sí que es té abundosa referència de governants, o d’emissaris de governants, furgant en els crims comesos per altres nacions amb la finalitat de justificar les atrocitats que comet la pròpia. És una lectura de la realitat, i de la humanitat i les seves peripècies, que (com va fer Txurkin) rebutja d’entrada qualsevol consideració moral (una “superioritat”, un article de luxe que només es pot consumir en temps de pau, i els temps de pau són els períodes que transcorren entre dues guerres) i que parteix de la premissa que, si tal altra nació ha assassinat massivament nens en algun episodi de la seva història, la seva nació no ha de renunciar a fer-ho per ser més temuda i respectada. Per ser més gran i més poderosa, que és la raó de ser de tota gran nació. Aquest discurs imperialista, combinat amb les declaracions de Baixar al-Assad en què va afirmar que els morts no són civils sinó terroristes, i que els crims de guerra no són res més que propaganda rebel, remouen les entranyes de qualsevol. Perquè l’arrasada Alep ja no té solució, i ells mentrestant encara tenen les mentides.

stats