Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

Televisar la tragèdia del foc

Diumenge, abans del TN vespre , es va emetre l'anunci del 112. Ens recordaven els consells per evitar incendis i la importància d'avisar els serveis d'emergència. Fina ironia. Tot seguit començava un informatiu en què els únics titulars d'arrencada, lògicament, se centraven en els focs de la Jonquera i Portbou. Joan Carles Peris afrontava en solitari el Telenotícies : no devia ser fàcil a la redacció assumir la informació d'una tragèdia d'aquest abast un diumenge de finals de juliol. Però van estar a l'altura. Van entrevistar el conseller d'Interior, Felip Puig, a través del micròfon del periodista Sergi Mulero, desplaçat a Figueres. Sion Biurrun va haver d'entrar via telefònica des de la Jonquera: la prova més evident que els talls de carreteres eren implacables.

La tònica informativa va ser, en tot moment, la manca de groguisme i alarmisme, sense perdre el sentit de la transcendència dels fets que es relataven. Un periodisme que no va recórrer als adjectius d'espectacularitat. Aquest panorama, en mans de Pedro Piqueras, s'hauria convertit en una narració pel·liculera i dramàtica. Vint-i nou minuts d'un Telenotícies de trenta-cinc dedicats al foc.

Periodísticament van ser colpidores les imatges finals recollides pels testimonis de l'incendi que s'havien anat enviant a TV3. Sense descripció tràgica afegida, sense música per convertir-ho en videoclip de l'horror. Només el silenci, el soroll del vent i el crepitar del foc. Després de la treva del 30 minuts per actualitzar dades, TV3 va emetre un especial de quaranta-cinc minuts presentat per Esteve Soler. Impactants les imatges gravades per una família anglesa des de dins del cotxe mentre circulaven per l'autopista. Després va continuar la informació fins a la matinada.

Van fer el que tocava, però ho van fer bé. Ens en vam anar a dormir tristos i amoïnats per la tragèdia però convençuts que disposem d'uns serveis informatius que quan es produeixen catàstrofes saben reaccionar amb rigor, sense caure en la moda del camuflatge periodístic de l'oportunisme dramàtic.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT