Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

La comunicació de les retallades necessita transparència i rigor

A aquestes altures gairebé ningú dubta de la necessitat de retallar la despesa pública per sanejar els comptes i afluixar la pressió dels mercats sobre el deute sobirà. Per això, el pla d'ajust anunciat dimarts passat pel president Artur Mas ha estat rebut per la ciutadania com l'antesala del que haurà d'anunciar Mariano Rajoy quan prengui possessió.

El marge és molt estret i s'han de buscar solucions, prendre decisions valentes, innovadores. Aquesta és la instrucció que Mas has traslladat als diferents departaments: que busquin maneres de reduir la despesa sense afectar el funcionament dels serveis. La principal mesura d'estalvi anunciada, la reducció salarial dels funcionaris encara sense concretar, sens dubte no és una mesura innovadora però sí que serà la més efectiva. El problema és que la realitat de la funció pública és molt variada, amb treballadors molt productius al costat d'altres d'improductius, amb gent amb plaça de per vida assegurada i interins en condicions precàries. Seria just fer distincions entre els uns i els altres. I aprofitar per fer més eficaç l'administració.

L'anunci genèric sobre la imposició de taxes ha provocat una allau de rumors i filtracions, fins que la Memòria a l'avantprojecte de mesures fiscals i financeres que acompanya els pressupostos ha revelat que el Govern ja té bastant estudiat quines aplicarà. Caldrà filar molt prim per no perjudicar les persones en una situació més vulnerable, que poden quedar-se sense un servei si es veuen obligats a assumir-ne una part del cost. La crisi no ens ha de fer renunciar a l'equitat.

La comunicació, a més, s'ha fet malament. S'ha creat una certa alarma social. La ciutadania no es pot llevar cada dia amb un ensurt, i menys a les portes d'una campanya nadalenca que serà clau per quadrar els comptes de sectors econòmics molt importants i del comerç en general. El Govern es mou en un difícil equilibri, per això ha de calcular al màxim els missatges que transmet.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT