Política 10/10/2012

La campanya de Defensa per al 12-O fa una crida a la unitat amb un mapa d'Espanya i imatges de tancs

El govern espanyol aparca la cara amable de l'exèrcit dels últims anuncis i invoca el treball conjunt per "arribar molt lluny"

Ara
2 min

BarcelonaAvis elogiant el paper de l'exèrcit apagant un foc, fills parlant del seu pare militar i dient que és "graciós, carinyós i els fa riure molt", Ferran Adrià mirant com es treballa a la cuina d'una fragata... Eren altres temps. L'espot d'aquest any del govern espanyol per promocionar les forces armades amb vista al 12 d'octubre, recupera els valors més clàssics de l'exèrcit i fa ostentació de la potència militar espanyola. El lema és clar: una crida a la unitat dels espanyols per "arribar més lluny".

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

"Una unió que fa créixer la nostra il·lusió", diu l'anunci, que ja es pot veure per televisió. El vídeo barreja imatges quotidianes de civils –a l'escola, treballant en un forn de pa o agafant l'autobús– amb la d'avions, tancs i vaixells militars a punt per intervenir. "El dia de la Festa Nacional és de tots" i "junts arribarem molt lluny", repeteix la veu en off. Un crida a la unitat per sortir de la crisi, que, sense dir-ho, invoca explícitament a la unitat territorial, en ple debat independentista a Catalunya. La paraula 'Espanya' no surt en cap moment, però, per si hi hagués cap dubte, quan es parla de "tots" la campanya acaba amb una imatge del mapa d'Espanya amb la bandera espanyola al mig i fotos de diverses accions de l'exèrcit. Mai cap dels anuncis dels últims anys havia inclòs un mapa d'Espanya.

Els joc de les diferències

Es pot jugar al joc de les diferències comparant la campanya d'aquest any del ministeri de Defensa amb les dels anys anteriors. Des del 2008, els espots havien intentat humanitzar l'exèrcit i havien destacat tasques no bèl·liques, com les de la Unitat Militar d'Emergències o les accions humanitàries de les forces armades.

Anunci 2012: "La nostra força som tots". L'anunci exhibeix el potencial militar i vincula l'esforç diari dels espanyols per tirar endavant amb la tasca dels soldats.

Anunci 2011: Escenes diàries en què els ciutadans expliquen orgullosos el treball d'unes forces armades modernes. Un avi mira una foto en blanc i negre: "Així era el poble abans del primer incendi. Però, en canvi, el de l'estiu passat, que ràpid que el van apagar els militar de la UME".

Anunci 2010: Es destaquen les missions no bèl·liques de l'exèrcit: "Més de 30.000 persones ateses en el terratrèmol d'Haití, més de 130 accions contra pirates a l'Índic, més de 80 intervencions en incendis, inundacions i nevades".

Anunci 2009: Personatges populars com Concha Velasco, Vicente del Bosque i Ferran Adrià lloen la tasca de l'exèrcit.

Anunci 2008: Pares, fills i familiars de militars humanitzen l'exèrcit.

stats