Publicitat
Publicitat

REVOLTA CONTRA BAIXAR AL-ASSAD

El règim diu que l'aparell va patir una avaria però els experts avalen els insurgents

Els rebels sirians reivindiquen que han abatut un caça

Per primera vegada en 17 mesos de revolta, els rebels sirians proclamen que poden combatre l'aviació de Baixar al-Assad. S'obren noves preguntes sobre la seva capacitat militar i el curs del conflicte.

Rebels sirians van assegurar ahir que havien abatut un caça del règim sirià a prop de la frontera amb l'Iraq. Un vídeo penjat a YouTube mostrava el moment en què l'aparell explotava a l'aire i una segona gravació mostrava l'interrogatori d'un home que els insurgents identificaven com el pilot de l'aparell, suposadament capturat després d'haver saltat de l'avió en flames. El règim va donar una altra versió: que el seu jet de fabricació russa havia caigut per problemes tècnics.

Els vídeos podrien ser una maniobra propagandística dels rebels en un moment crític del conflicte armat, quan l'ofensiva que van llançar sobre Alep fa tres setmanes s'enfronta a una forta reacció de les forces lleials al règim, i després que s'haguessin de retirar de Damasc, on l'exèrcit conduïa ahir una operació de captura d'opositors porta per porta. Però analistes militars consultats per l'ARA donaven veracitat a les imatges. Les marques de camuflatge de l'aparell i el model, un MiG-23 de fabricació russa, coincideixen amb les de l'aviació siriana.

També cal esbrinar amb quin tipus d'armament va ser abatut l'avió. Des de fa setmanes, quan el règim va començar els atacs amb caces i helicòpters per sufocar la revolta, comandants de l'Exèrcit Sirià Lliure reclamen a la comunitat internacional armament antiaeri. Algunes fonts apuntaven que podrien haver aconseguit coets Stinger SA-7 com els que els combatents antigaddafistes havien fet servir a Líbia. Consultat per l'ARA, Jeffery White, exanalista de l'Agència d'Intel·ligència de Defensa dels Estats Units i expert en Síria per a l'Institut Washington per al Pròxim Orient, no tenia cap dubte: "És gairebé impossible abatre un caça amb un Stinger, això només ho ha pogut fer un míssil terra-aire". Un pilot de caça sirià que va desertar el mes passat havia explicat que tenien instruccions de volar a més de mil metres d'altitud, fora de l'abast dels Stingers.

Els Estats Units i Turquia, que donen suport logístic als rebels, es resisteixen a dotar-los d'aquest tipus d'armament, que podria acabar en mans no desitjades. Els míssils amb què els nord-americans van armar els talibans a l'Afganistan per combatre l'ocupació soviètica es van girar després contra l'OTAN durant la invasió de Georges W. Bush.

Per White, el més probable és que el míssil fos capturat pels rebels a l'arsenal del mateix exèrcit sirià: "Tenim alguns informes del pas de míssils antiaeris a través de la frontera amb Turquia, però és improbable; el més fàcil és que vingués d'alguna de les unitats que han desertat i s'han passat al bàndol de l'Exèrcit Sirià Lliure". Els rebels també haurien pogut aconseguir el míssil en un dels seus atacs a casernes militars.

En qualsevol cas, si es confirma, l'episodi pot suposar un punt d'inflexió en el conflicte. "Sigui com sigui, si poden tombar un caça, poden fer el mateix amb altres avions de guerra", declarava ahir a The New York Times Sami Nader, professor de la Saint Joseph's University de Beirut. "L'abatiment d'un avió imposa noves normes de combat i de dissuasió".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT