Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

Confessar el sou a la tele

Cada dilluns a TVE s'emet Comando actualidad , un programa de reportatges de carrer que sempre acaben semblant tots iguals. Normalment intenten abordar qüestions més aviat socials, tot i que de tant en tant ens sorprenen i s'acosten al model Callejeros , amb visites a cementiris, gent estranya o consultes d'espiritistes.

Dilluns van voler mostrar-nos exemples de negocis que malgrat la crisi han experimentat un augment en el seu volum de negoci. Algun cas era una mica dubtós o agafat pels pèls, però d'altres eren curiosos. Vam conèixer per dins una fàbrica dels rotlles de carn dels restaurants pakistanesos. Aquella que dóna voltes sobre un eix vertical i amb la qual farceixen les pites. Els amos asseguraven que ingressaven uns 450.000 euros a l'any i que en els darrers cinc anys l'increment havia estat progressiu i més que notable. La primera sorpresa va ser que no els importés mostrar davant les càmeres la manera de tractar la carn. Trigaré a tornar-ne a menjar, us ho asseguro. Calia la força de cinc homes per dominar una massa rebel molt poc apetitosa. Però si hi ha un element insòlit que cada setmana es repeteix sense excepció és la insistència dels reporters a preguntar als testimonis quant costa, quant cobren, quant deuen, el que van pagar, per quant ho venen, quin és el patrimoni i quant ingressen. Hi ha vegades que demanen mirar factures i albarans. Les entrevistes es limiten a qüestions crematístiques i sense cap mena de preàmbul. És sorprenent, aleshores, l'obediència de la gent a contestar.

Davant d'una càmera ningú no gosa contradir el reporter. Tothom respon com si fos un interrogatori policial i detalla el volum de negoci i el sou. Confessen les pèrdues i els deutes. Fins i tot expliquen per quant venien inicialment el pis i fins a quina quantitat estan disposats a rebaixar el preu. La càmera imposa, obliga i ordena. No ha aparegut la persona que gosi desobeir i mirant fixament el periodista li contesti: "D'això, vostè, no n'ha de fer res".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT