Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

Fukushima: l'enemic invisible

En el 30 Minuts vam veure un reportatge de la cadena pública nord-americana PBS que investiga què va passar a la central nuclear de Fukushima ara fa un any reconstruint un trencaclosques amb testimonis claus: el primer ministre Naoto Kan, treballadors de la central que han preferit mantenir l'anonimat, enginyers responsables i militars i bombers que van haver d'actuar en les situacions més crítiques de la crisi. Fukushima, a un pas de l'abisme és prudent amb el paper del govern japonès (tot i que no deixa de ser crític) i explica clarament l'evolució dels esdeveniments tot i la complexitat d'una tragèdia nuclear com la de la central de Daiichi.

Impacta l'aproximació al desastre, resseguint les anotacions dels enginyers en una pissarra durant les hores més crítiques de l'accident i les gravacions en pla subjectiu des del costat del reactor. D'una banda s'acosta a la qüestió purament funcional i de l'altra al vessant més humà d'una fuita radioactiva: des del risc d'abast pràcticament mundial fins a detallar el que va suposar per a un centenar de persones que van donar la vida a curt termini per salvar la de la població. Són colpidores les paraules d'un bomber admetent que va preferir no parlar amb la família abans d'actuar o explicant com notava que el material radioactiu penetrava per les gomes del seu vestit protector, o de militars que van participar en el refredament del reactor sabent que els que van fer la mateixa tasca a Txernòbil van morir poc després. Retrata també la part més crua del sentit de la responsabilitat del primer ministre: donar l'ordre d'actuació directa a desenes de treballadors sabent que els estava condemnant a mort: "Si abandonàvem la central estàvem posant el Japó a les mans d'un enemic invisible". Fukushima, a un pas de l'abisme és, malauradament, el primer episodi de molts més reportatges. L'autèntica dimensió d'aquesta tragèdia nuclear ens anirà arribant per fascicles en els pròxims anys.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT