L'EDITORIAL
Opinió 16/09/2011

L'arribada d'Amazon i el futur del Mercat del llibre

2 min

Amazon, gegant mundial de la distribució de llibre digital, ja ha aterrat entre nosaltres, tot i que de moment s'instal·la al mercat espanyol i català només per vendre llibre imprès. La seva arribada suposarà una sacsejada per a un sector afectat per la crisi i en ple procés de canvi a causa, precisament, de la irrupció del llibre digital -aquí només representa un 0,3% de les vendes, davant d'un 13% al Regne Unit i un 20% als EUA- i dels canvis en la distribució del llibre de paper. Juntament amb Google i Apple, Amazon forma part d'un triumvirat d'empreses que ostenta el control de la venda de productes culturals a escala global. En el sector del llibre, la botiga virtual d'Amazon és imbatible, tant per l'oferta com pels descomptes i la rapidesa en les entregues del llibre imprès.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La seva entrada al mercat peninsular genera alhora pors i expectatives. Pors lògiques entre els llibreters, que veuen amenaçat el negoci: Amazon ofereix un servei a domicili sense un cost addicional per al transport. Per tant, respecta el preu fix del llibre, però el consumidor en surt beneficiat perquè no se li cobra l'enviament. Pot comprar des de casa. A França, la companyia ha vist com se l'obligava a apujar el preu precisament per protegir el comerç de les llibreries. Ja veurem què passa aquí.

Les expectatives, en canvi, són evidents entre els compradors, que esperen gaudir d'un nou servei d'eficàcia provada. D'entrada, però, els lectors es trobaran amb una oferta en català limitada -l'empresa diu que ofereix 45.000 títols, però la realitat de moment no sembla corroborar-ho- i amb la botiga virtual només en castellà. Els títols en castellà són, també segons les dades de la firma, 300.000.

L'aterratge d'Amazon té, doncs, llums i ombres, però val més agafar-se'l com una oportunitat cultural per avançar en la comercialització del llibre, tant l'imprès com el digital. Amazon ha demostrat que fa créixer el negoci del llibre al món. A veure si també és així al nostre país.

stats