CRISI IMPACTE EN EL SECTOR TURÍSTIC I ELS COSTUMS
Dossier 02/09/2012

A casa dels sogres i dinar fora només dos dies

T.g.

BARCELONAEstalvi : aquesta ha estat la paraula clau per a molts catalans aquestes vacances. Per no haver de renunciar a passar uns dies fora, s'han buscat maneres de gastar pocs diners: viatges més curts, destins més pròxims, carmanyoles en lloc de restaurants i cap souvenir a la maleta. Aquesta ha estat la fórmula que molts ciutadans han aplicat. Cinc catalans ens expliquen com ha estat el seu estiu marcat per un pressupost de crisi.

Genís V.

Uns dies a Menorca, a casa dels sogres i sense excessos

"Hem anat a Menorca, a casa dels pares de la meva parella. Era l'opció més econòmica en un moment complicat per a nosaltres. Ella treballa en un hospital que està en ple ERO i jo estic en una empresa pública en què es diu que volen fer fora molta gent, per tant, el nostre panorama no ens permet gastar gaires diners. Hem optat per anar en vaixell a Menorca i endur-nos el cotxe, i ens ha sortit molt més a compte. Allà només hem anat a dinar fora dos dies. Vam tenir clar que aquesta era la millor opció per desconnectar i poder gaudir de les vacances".

Yolanda Viñals

A casa de la família, a Galícia, i a Barcelona descobrint nous llocs

"He anat al poble de la meva família, a Galícia. Les vacances d'enguany han estat com les de feia anys. Per sort tinc feina, però molta menys que en altres èpoques, perquè treballo de freelance , i amb condicions pitjors. Per això enguany només he anat uns dies al poble i he renunciat a fer algun viatge, com havia fet sempre. De camí al poble vaig fer dues parades tècniques, a Madrid i a la Corunya, aprofitant que hi tenia cases d'amics on podia dormir. Aquesta crisi ens afecta a tots, així que la solidaritat de llits i sofàs està a l'ordre del dia. La resta de dies que he tingut de vacances els he aprofitat a Barcelona per pintar el pis -estalviant-me part del pressupost d'un pintor-, fer molta platja i descobrir llocs ben pròxims que mai havia visitat".

Mercè Pérez

A Formentera, compartint casa i amb el cotxe carregat de menjar

"Hem reduït molt les despeses de les nostres vacances per culpa de la crisi. Hem estat a Formentera, que és un destí barat, i vam decidir portar moltes coses de menjar comprades aquí, en un súper molt econòmic. Vam anar en vaixell, vam omplir tot el cotxe de menjar i beguda i vam llogar una casa compartida amb dues famílies més. Nosaltres som una parella amb dos fills petits, i en total érem 12 persones a la casa. Si poguéssim, no aniríem en aquestes condicions, però no hi ha prou diners, perquè tot i que jo treballo el meu marit està a l'atur. No vam fer gens de despesa en restaurants, només dos sopars a fora. Segurament no haguéssim hagut de marxar, perquè no és un bon moment, però necessitàvem desconnectar i ho hem intentat fer de la manera més econòmica possible".

Cristina Vila

A la vall Fosca amb els nens, a casa d'uns amics

Hem anat de vacances a la vall Fosca, el meu company, els nostres dos fills i jo, a casa d'uns amics que ens l'han deixat. Vam carregar les motxilles de menjar i cada dia fèiem excursions i menjàvem de carmanyola el que ens havíem preparat. Volíem estar el màxim temps fora de casa gastant el mínim possible, i sobretot que els nens i nosaltres ens ho passéssim molt bé. Això ho vam aconseguir. La veritat és que no estem passant el millor moment econòmic, jo fa dos anys i mig que estic a l'atur i ja no cobro res, ara he demanat l'ajuda dels 400 euros, però no sé si me la donaran. També haig de dir que si estàs a gust amb la gent del teu costat, tot es porta molt millor. Ha estat un estiu diferent, ens ho hem passat molt bé".

Víctor Luna

Per mitja Europa amb un bitllet d'Interrail

"Aquest estiu he viatjat durant 25 dies per Europa amb l'Interrail, amb quatre amics més. Aquest bitllet et permet agafar la majoria dels trens europeus durant un determinat nombre de dies a un bon preu. Vam visitar Bèlgica, Holanda, Alemanya, la República Txeca i Àustria. La clau per gastar poc ha estat buscar albergs un mes abans del viatge. Pel que fa al menjar, sempre buscàvem supermercats i, com que molts hostals tenen cuina, s'hi pot cuinar un bon plat calent. Pel que fa als museus, la cultura a Europa és força barata. El nostre propòsit en el viatge era enriquir-nos culturalment i passar-nos-ho bé, així que vam decidir entrar als més recomanables".