EL TREN CATALUNYA, A DUES VELOCITATS
Dossier 13/01/2013

Una línia amb estacions fantasma

Renfe i Adif retiraran personal a les parades del traçat de Vic, paradigma de la desinversió a Rodalies

Joan Serra
3 min
ESTACIONS 'ABANDONADES'   A l'estació de Torelló (Osona), a finals d'aquest mes de gener ja no hi haurà personal que vengui bitllets als usuaris 
 Del tren.

BarcelonaL'alcalde de Torelló, Santi Vivet, ha viscut una estrena d'any menys plàcida del que hauria desitjat. A finals d'aquest mes ja no hi haurà personal a l'estació del municipi -fins ara hi havia tres treballadors- i la venda de bitllets es farà de manera automatitzada. "El que em preocupa més és la seguretat. Em diuen que controlaran l'estació amb càmeres des del centre de control de Barcelona", explica l'alcalde. L'estació de Torelló, on s'ha fet una inversió de més de dos milions d'euros, es convertirà aquest febrer en un espai fantasma, quan havia de postular-se com el baixador de referència per als usuaris de la Garrotxa. Així ho anunciaven tècnics i polítics quan va entrar en funcionament l'eix viari Vic-Olot. "Tinc por que el següent pas sigui tancar l'estació", afegeix l'alcalde, que ha traslladat la seva preocupació a Adif, el gestor d'infraestructures estatal.

Renfe i Adif estan remodelant el model de gestió de les estacions, i una de les línies més damnificades pel canvi -gestat per la necessitat de retallar la despesa- és la línia que enllaça l'Hospitalet de Llobregat amb Vic, Ripoll i Puigcerdà. Paradigma de la desinversió a la xarxa de Rodalies, a la R3 no es renovaran concursos per gestionar els bars i la venda de bitllets a les estacions -això passarà en municipis com Balenyà, Centelles i Torelló-, on s'introduirà la venda automatitzada. "Hem d'optimitzar els nostres recursos. Hi haurà màquines de venda de bitllets", apunta un portaveu de Renfe, que planifica els canvis a les estacions de la línia entre l'Hospitalet de Llobregat i Vic (al nord d'Osona ho capitaneja Adif).

Renfe assegura que podria mantenir personal que alternaria l'atenció als usuaris en diverses parades. "En cap cas estem parlant de tancar estacions", afegeix el portaveu de Renfe. Aquest canvi de model d'explotació de les estacions també es podria aplicar en els pròxims mesos en parades d'altres línies, com les de Tordera, Rubí, Sant Cugat, Sant Vicenç de Castellet i Barberà. La transformació que es prepara a la xarxa de Rodalies ha posat en guàrdia la Generalitat, que tem que Renfe i Adif hagin començat a desmantellar les estacions de la línia que connecta Barcelona amb Puigcerdà per deixar només amb personal les de municipis més grans, com Granollers i Vic. L'estació de la capital d'Osona, tot i disposar de personal, presenta en els últims mesos un aspecte de deixadesa que ha estat denunciat pels usuaris a les xarxes socials.

Ni personal ni desdoblament

"No podem permetre que es degradi més el servei a la línia de Vic", explica Ricard Font, secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, que ha enviat una carta al president d'Adif per expressar el malestar del Govern per no haver estat informat de la reforma. "La Generalitat ha de saber que es vol canviar el servei i no pot ser que ens n'informi un alcalde", lamenta Font. "El model ha de garantir la seguretat i la qualitat del servei, i també ha d'assegurar que l'usuari entra al tren havent pagat per evitar el frau", exposa el secretari de Territori, que reivindica el model de gestió dels Ferrocarrils de la Generalitat. La línia que condueix fins a Puigcerdà ha estat permanentment oblidada. Després de dècades de retard, la promesa del desdoblament entre Montcada i Vic encara no té projecte. I això que l'estudi informatiu es va presentar el setembre del 2008.

El Govern esgrimeix que està lligat de mans, i es remet al traspàs de Rodalies i Regionals pactat pel govern tripartit amb l'executiu espanyol, buit de competències, segons els actuals responsables de la conselleria de Territori. Però la Generalitat també es queixa de les inversions del ministeri de Foment. Dels 4.000 milions d'euros en inversions pactats en el pla de Rodalies fins al 2015, només s'ha assolit un grau de compliment del 8%. I la línia de Vic continua sent obsoleta.

stats