Societat 04/05/2016

Josep Pla i Francesc Miralles: la prova de català de sisè de primària

Avui s'examinen més de 77.000 alumnes de les competències bàsiques

Núria Martínez
3 min
Alumnes de l'escola Carlit, fent les proves de sisè de primària

BarcelonaSomriures de nerviosisme entre els alumnes de sisè de primària de l'escola Carlit, de Barcelona, quan l'examinador els ha entregat la prova a primera hora. Aquest dimecres s'examinen de les competències bàsiques de català i les competències bàsiques de catalàmatemàtiques i volen fer-ho el millor possible. A la prova de català, els alumnes han de treballar un text adaptat de Francesc Miralles de 'Bestiàrium. Contes molt bèsties del món animal' i 'El cucut', de Josep Pla. Els alumnes han hagut de contestar 30 preguntes de comprensió lectora dels dos textos.

Prèviament han fet un dictat d'un text adaptat de 'Contes del "si és no és", de Joana Raspall. A més, han fet una redacció d'un mínim de 100 paraules -si escriuen menys afecta la puntuació- simulant que envien un correu electrònic a un amic que viu lluny, explicant-li una anècdota que hagin viscut amb un animal. A l'escola Carlit (Eixample) no hi ha hagut cap família insubmisa.

Demà, castellà i llengua estrangera

En total 77.323 alumnes catalans comencen avui les proves d'avaluació de competències de sisè de Primària, repartits en 2.239 centres. En concret, al primer dia s'examinen de llengua catalana i matemàtiques, mentre que dijous serà el torn de llengua castellana i llengua estrangera, en la que 76.895 alumnes han triat anglès i 428 francès. El Departament d'Ensenyament ha recordat en un comunicat que és el Consell Superior d'Avaluació de Catalunya qui elabora les proves. El seu president, Joan Mateo, ha defensat a l'ACN que es tracta d'una avaluació diferent a la que proposa la LOMCE i ha manifestat que el boicot que plantegen associacions com la Xarxa d'Escoles Insubmises (XEI) "no té cap sentit".

El president del Consell Superior d'Avaluació ha afirmat que poden existir "similituds" entre les proves estatals i les catalanes perquè ambdues es basen en el marc europeu d'avaluació de competències, però assegura que les dues propostes es distancien principalment en la "lògica d'avaluació". Ha concretat que el model català busca aportar a les escoles "un referent de com ha funcionat cada alumne amb les competències bàsiques" respectant els projectes educatius, en comptes de "condicionar el centre perquè segueixi un currículum concret".

Estudiants de sisè de primària de l'escola Carlit

"Entenem que aquestes proves tenen un valor en sí mateixes per les famílies i pels centres", ha destacat. Mateo ha remarcat que les proves no estan pensades per substituir l'avaluació acadèmica de l'alumne, sinó que pretenen "avaluar el conjunt del sistema". En la mateixa línia, ha subratllat que en cap cas serviran perquè "la qualitat dels centres sigui jutjada a partir dels resultats dels alumnes, que és justament el que en inici buscava la LOMCE".

El Departament d'Ensenyament també ha recordat en un comunicat que fa vuit anys que a Catalunya s'apliquen proves d'avaluació de competències a sisè, abans que es projectés la LOMCE a l'estat espanyol. En aquest temps "mai s'han utilitzat en contra dels alumnes o els centres, sempre han estat per orientar", segons Mateo. D'altra banda, el president del Consell Superior d'Avaluació ha senyalat que la incidència del boicot a les proves de tercer de Primària, que s'han fet entre el 18 i el 29 d'abril, ha estat "mínima" i ha previst que es mantingui aquest seguiment de cara a les proves de 6è.

Al seu torn, després de comparèixer aquest dimarts a la Comissió d'Ensenyament del Parlament, la consellera Meritxell Ruiz va indicar als mitjans de comunicació que la diferència entre els dos models radica en que "la LOMCE preveu marcar tots els estàndards d'aprenentatge" mentre que la LEC vol "avaluar competències".

En total, hi haurà 3.394 aplicadors que controlaran la realització de les proves de sisè de Primària i 1.038 correctors. El Departament d'Ensenyament ha detallat que als quaderns de llengua catalana i castellana s'avalua la comprensió lectora, l'expressió escrita i l'ortografia, mentre que la prova de llengua estrangera consisteix en comprensió lectora i oral, juntament amb expressió escrita. D'altra banda, en matemàtiques es plantegen exercicis i problemes referits a la numeració, el càlcul, l'espai, la mesura, la lectura de gràfics, les relacions i el canvi.

Per territoris, al Baix Llobregat faran les proves 8.772 alumnes; a les comarques de Barcelona, 8.641; a la Catalunya Central, 5.537; al Consorci d'Educació de Barcelona, 13.485; a Girona, 7.985; a Lleida, 4.061; al Maresme-Vallès Oriental, 9.726; a Tarragona, 6.788; a les Terres de l'Ebre, 1.694; i al Vallès Occidental, 10.634. A més, aquest dimecres 67 alumnes de la Vall d'Aran faran la prova de competències en aranès.

stats