MOBILITAT
Societat 25/06/2017

Cara a cara pel conflicte del metro

El president del comitè d’empresa: “No hem vist la sensibilitat social del govern en les negociacions”. La regidora de Mobilitat i presidenta de TMB: “Hem fet propostes als sindicats que no s’han portat a votació”

Selena Soro
6 min
Aglomeració de viatgers a l’estació de La Sagrera en una de les jornades de vaga.

BarcelonaVuitè dilluns de vaga al metro de Barcelona. El conflicte per les negociacions del nou conveni laboral s’ha convertit en la pedra enquistada a la sabata d’Ada Colau, que a l’equador del mandat no ha pogut tancar encara un conflicte que té diversos damnificats, segons a qui es pregunti: els treballadors, l’empresa i els usuaris. “Sobretot els usuaris”, reconeix la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. “És a nosaltres a qui se’ns retalla el sou amb cada convocatòria de vaga, que impulsem per demanar millores que beneficien tots els usuaris”, rebat el president del comitè d’empresa del metro, Pere Ramon. L’any passat, els treballadors van convocar 15 jornades d’aturades, que van coincidir amb dates tan assenyalades al calendari com el Mobile World Congress o el partit entre el Barça i el Madrid.

Des de fa uns mesos hi ha convocada una aturada indefinida cada dilluns laborable. Aquest dilluns serà la vuitena. Fins ara, el comitè d’empresa i la direcció de TMB han mantingut 68 reunions, però no s’ha trobat el desllorigador per al conflicte: després de demanar millores salarials -lamenten que els sous s’han congelat mentre que els dels directius han crescut-, els treballadors exigeixen ara que es deixin d’externalitzar serveis. Des de TMB argumenten que tant els sous com les contractacions s’han estirat tant com permet la llei espanyola. Les negociacions estan tan bloquejades que el departament de Treball de la Generalitat ha hagut de fer de mediador. En aquest punt tant treballadors com empresa hi estan d’acord: ha sigut útil i s’han aconseguit avenços. Però no prou per arribar a l’acord i tancar el conflicte.

Des de l’Ajuntament, els grups de l’oposició reclamen que canviïn els interlocutors, i partits com ERC i el PDECat exigeixen que el govern doni explicacions i, si cal, sigui la mateixa Ada Colau qui assumeixi les negociacions. Amb el vuitè dilluns d’aturades al metro, reunim en aquestes pàgines la regidora de Mobilitat i el president del comitè d’empresa perquè expliquin als usuaris com van les negociacions, per què s’han enquistat i quanta paciència més hauran de tenir.

Pere Ramon: “No hem vist la sensibilitat social del govern en les negociacions”

Com a membre del sindicat CGT i president del comitè d’empresa del metro, Pere Ramon ha sigut un dels interlocutors en les negociacions per al nou conveni dels treballadors.

Per què s’ha enquistat el conflicte pel conveni, si el govern és, a priori, més sensible a les demandes socials dels treballadors?

En les negociacions no hem vist per enlloc la sensibilitat social de Barcelona en Comú. En les més de 68 reunions que hem tingut amb TMB ha sigut impossible consensuar aspectes tan socials com millores en la prevenció de riscos laborals per a les dones embarassades i lactants o reduccions de jornades. Són demandes socials amb un cost mínim, així que no entenem la negativa de l’empresa.

¿Ha sigut prou actiu l’Ajuntament per resoldre el conflicte?

Ni poc ni molt, senzillament no hi ha sigut. L’Ajuntament només hi ha sigut present per fer declaracions públiques contra els treballadors, per posar-nos la ciutadania en contra amb mitges veritats i mentides. No és cert que se’ns hagi donat el que demanàvem, si no no faríem vaga. Han dit que el desencontre és per temes salarials, i tampoc és així. El que demanem és que no s’externalitzin feines que podem fer els treballadors, perquè les podem fer millor i més ràpid, i amb més seguretat. Són declaracions que encenen els ànims, i ja hi ha hagut agressions a companys en les vagues. Vam demanar que el govern municipal les condemnés, perquè amb les seves declaracions són corresponsables de posar més llenya al foc.

I vosaltres, heu fet prou?

Hem esgotat totes les vies possibles, i el que demanem és també per millorar el servei als usuaris. El comitè treballa constantment, matí i tarda, per aportar propostes.

Per què deixar d’externalitzar serveis, principal escull en les negociacions, encara és un obstacle?

No entenem que un govern i un partit presumptament d’esquerres no doni suport a la recuperació de feines externes i defensi la privatització, tenint en compte que en el seu programa i en públic han defensat la remunicipalització de molts serveis. No demanem ni que sigui immediatament, sinó quan s’acabin els contractes actuals. Volem un calendari. No entenem que BComú s’ompli la boca de municipalitzacions en altres àmbits, però en una empresa de la qual és directament responsable no s’hi avinguin. Pregonen la municipalització per a les empreses que gestionen els altres, però no per a les que gestionen des de l’Ajuntament.

Com de lluny o com de prop esteu d’arribar a un acord?

El comitè està fent la seva feina, i hem estat treballant molt en una nova proposta amb la mediació del departament de Treball. Ara qui hauria de donar sortides és l’Ajuntament i la direcció de TMB.

Com valoreu la mediació del departament de Treball?

La mediació està fent la seva feina. La mediació dona l’espai, però qui ha de resoldre el conflicte és qui realment pot prendre les decisions. Si a l’altre costat de la taula els interlocutors no tenen poder de decisió... és un problema. Necessitem que qui tingui la responsabilitat s’assegui a la taula. En aquest cas, Mercedes Vidal i la direcció de TMB.

Quin missatge envia als usuaris que avui viuran un altre dia de vaga?

No és fàcil fer vaga, les aturades se’ns descompten del sou a nosaltres. I els directius i els polítics segueixen amb els seus privilegis, mentre que els que tenen realment el poder per canviar les coses eviten asseure’s amb nosaltres a la taula.

Mercedes Vidal: “Hem fet propostes als sindicats que no s’han portat a votació”

Mercedes Vidal és regidora de Mobilitat a l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de TMB.

Per què s’ha enquistat el conflicte pel conveni, si el govern és, a priori, més sensible a les demandes socials dels treballadors?

Estem davant d’un conflicte molt complex en el qual les demandes d’increment de sou i de contractació dels treballadors xoquen directament amb les limitacions que imposa la llei Montoro a les administracions locals, i que ens impedeixen augmentar aquests dos conceptes sense entrar en la il·legalitat. A més de destinar recursos a garantir bones condicions laborals, també hem de vetllar per oferir el millor servei públic a la ciutadania i donar resposta a les necessitats de transport públic. Recuperar els busos de barri en festius, congelar les tarifes dels títols de transport, reduir esperes a les parades, millorar les estacions... tot això també té un cost que s’ha de poder fer compatible amb la millora de les condicions laborals, mantenint l’equilibri entre les reivindicacions i el servei públic que cal oferir. Aquest conveni que estem plantejant no només manté els sous sinó que els millora fins on ens permet la legalitat, proposant un augment del 7% de la retribució.

¿Ha sigut prou actiu l’Ajuntament per resoldre el conflicte?

L’Ajuntament s’ha implicat des del primer moment per resoldre aquest conflicte. No obstant, les persones designades per TMB que estan en la negociació tenen la capacitat de decisió i tot el coneixement necessari dels punts concrets que s’estan tractant per interlocutar amb els sindicats.

Per què deixar d’externalitzar serveis, principal escull en les negociacions, encara és un obstacle?

Hem proposat la màxima contractació possible que ens permet la llei perquè no podem augmentar la massa salarial més enllà del llindar legal. Tot i així, ja hem mostrat la voluntat de sumar 100 contractes més que passen a temps complet i la proposta de l’empresa preveu la màxima internalització possible, dins del marc legal i de les capacitats de TMB. Els límits no els posem nosaltres sinó una llei estatal superior i així s’ha transmès als treballadors.

Com de lluny o com de prop esteu d’arribar a un acord?

Estem treballant perquè l’acord pugui ser una realitat al més aviat possible. Hem posat i estem posant tots els nostres esforços per fer-lo efectiu. Vull recordar que fa unes setmanes va ser la mateixa mediació del departament de Treball qui va proposar un conveni que estava a mig camí entre la proposta dels treballadors i la nostra, i va demanar un esforç a les dues parts per acceptar-lo. TMB va fer aquest esforç, però els sindicats no van ni portar la proposta a votació a l’assemblea. Cal responsabilitat de tothom perquè aquí se n’està ressentint tothom: els treballadors, l’empresa i, sobretot, els ciutadans.

Com valoreu la mediació del departament de Treball?

La mediació està fent una tasca difícil i l’està fent amb equanimitat. Des d’aquí vull agrair també el seu paper per intentar resoldre el conflicte.

Quin missatge envia als usuaris que avui viuran un nou dia de vaga?

Que lamentem que cada dilluns 1.300.000 persones, els viatgers que agafen el metro en un dia normal, hagin de patir les conseqüències d’aquest conflicte. Agraïm la seva paciència. L’Ajuntament i TMB estem fent tot el que està a les nostres mans per aturar aquesta situació.

stats