Societat 10/11/2016

Ferrmed exigirà a Espanya un pla definitiu per impulsar el corredor mediterrani

El lobi empresarial assegura que la raó per la qual aquesta infraestructura no tira endavant és perquè l'executiu espanyol no hi creu

Esther Herrera
3 min
Sortida des de Barcelona del primer primer tren de càrrega, el desembre de 2010

Brussel·lesEl lobi empresarial Ferrmed, que lidera els esforços per posar en marxa la totalitat del corredor mediterrani, ha lamentat aquest dijous en una conferència a Brussel·les els problemes per enllestir el principal tram de la infraestructura. I ha posat nom i cognoms al culpable: l’estat espanyol.

“El drama és el govern espanyol”, que no ha escoltat ni les organitzacions ni els governs regionals, ha assenyalat el secretari general de l'organització, Joan Amorós. Ara, però, amb el nou govern de Rajoy tornarà a demanar al nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que en 6 mesos presenti “un pla detallat” perquè el corredor pugui tirar endavant.

L'organització aprofitarà que s’ha nomenat nou ministre per reunir-s'hi aviat i exigir un pla detallat en 6 mesos perquè “tot l’ample internacional des de Barcelona fins a Almeria” estigui enllestit a partir del 2018, o “màxim el 2019”. Un enllaç que permetria que Barcelona i València poguessin estar finalment connectades. “És una vergonya que les dues ciutats més dinàmiques d’Espanya no estiguin unides”. Amorós creu que és “essencial” la pressió d’aquestes ciutats, que s'ha materialitzat gràcies a les trobades entre la Generalitat de Catalunya i la Generalitat Valenciana.

A més, Ferrmed també ha valorat l’ajuda de la Comissió Europea, que és una de les institucions que dóna més suport al corredor mediterrani. Va ser essencial el seu paper l’any 2011, quan Brussel·les va considerar el corredor com una infraestructura prioritària, en detriment del corredor central, sempre anhelat per Madrid.

Amb tot, espera que el govern espanyol aquest cop reaccioni, però en cas negatiu creu que serà moment que “tothom es mobilitzi”, incloent-hi “el món empresarial, sindical i els governs regionals”. “Ho hem denunciat a Madrid infinitat de vegades i ho seguirem denunciant, però que no diguin que no hi ha trànsit, si no hi ha connexions”, ha advertit Amorós. L'organització també demanarà que el 2018 s’hagi elaborat un estudi per desdoblar la línia entre Tarragona i València, ja que els trens només poden circular en un únic sentit.

Segons denuncia Amorós, el govern espanyol sempre ha sigut reticent a potenciar el corredor mediterrani perquè “tenen una concepció radial de l’Estat”. “El corredor mediterrani és l’únic no radial; ara estan treballant en el sud, a Alacant i Múrcia, però per anar a Madrid”, lamenta, mentre “el tram que va de València a Barcelona està paralitzat”.

Per aquesta causa, els trens de mercaderies estan obligats a passar per Saragossa i Madrid per arribar a la capital catalana. “Poden dir que inverteixen en el corredor, però inverteixen sobretot en el corredor 'Madriterrani'”, ha ironitzat Amorós.

Connexió amb França encara poc eficient

El corredor té ja alguns trams, però les connexions amb França són deficients, tal com lamenta Ferrmed. “La línia que tenim no connecta ni amb la terminal del Far [Alt Empordà], ni amb la terminal de la Llagosta, ni amb el polígon industrial del Prat de Llobregat, ni amb Seat, ni amb res. Només connecta amb el Port de Barcelona i encara malament. No hi ha connexions, i això és gravíssim”, ha reblat Amorós.

Amb tot, l'organització ha valorat que ara sembla que França sí que està fent els deures: “Malgrat tot encara hi ha capacitat per fer passar els trens”. Amorós ha avançat que Ferrmed està en negociacions amb l’executiu francès perquè es desdobli la línia entre Montpeller i Perpinyà. Tot i així, les obres a les línies de Nimes a Montpeller ja s’hauran acabat l’any que ve.

stats