EDUCACIÓ
Societat 22/04/2015

Plantada a Wert per les revàlides

Catalunya i les altres quatre comunitats on no governa el PP abandonen una reunió en senyal de protesta

Ara
3 min
EL MINISTRE, MOLEST AMB LES CINC COMUNITATS ON NO GOVERNA EL PP  El ministre d’Educació, José Ignacio Wert, va catalogar de “falta de consideració” per a tots els territoris espanyols el fet que Catalunya, el País Basc, Andalusia, les Canàries i Astúries -les cinc comunitats on no governa el PP- abandonessin ahir la sala durant la conferència sectorial d’Educació com a  protesta per la nova revàlida.

BarcelonaCatalunya i les altres quatre comunitats autònomes no governades pel PP -País Basc, Andalusia, les Canàries i Astúries- van plantar ahir a Madrid el ministre d’Educació, José Ignacio Wert, com a protesta per les revàlides que vol imposar a finals de cada cicle educatiu: primària, ESO i batxillerat. Wert havia convocat els consellers d’Educació de les diferents comunitats autònomes a la conferència sectorial d’Educació per debatre els decrets que inclouen les tres revàlides previstes a la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (Lomce). En la reunió els cinc representats de les comunitats no governades pel PP van demanar a Wert que posposés l’aplicació dels decret i que obrís diàleg amb les comunitats, ja que les revàlides envaeixen competències de les comunitats. El ministre Wert s’hi va negar i, després de guardar un minut de silenci pel crim de l’Institut Joan Fuster, els representants de les cinc comunitats es van aixecar de la cadira i van sortir de la sala.

El secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat, Joan Mateo, va assegurar que el decret que el ministre va posar ahir sobre la taula és un text “invasiu, controlador i centralitzador”. Segons el representant català, el ministre va respondre negativament a la petició de les cinc comunitats, i va tancar-se a la possibilitat d’obrir un debat sobre la qüestió, argumentant que necessitava tirar endavant el decret, que es va aprovar amb els vots de les comunitats del PP. “Creiem que és una manca absoluta de sensibilitat davant els representants de la meitat de la població escolar, que només demanaven diàleg”, va assenyalar Mateo, que va considerar que la Generalitat “no pot acceptar” l’escenari que planteja Wert, ja que es troba davant un decret que “envaeix clarament les competències i només busca el control i en cap cas la millora del sistema educatiu: “Està orientat únicament i exclusivament al control del currículum, però no es preocupa d’utilitzar la informació per a la millora de la qualitat educativa, que és per al que se suposa que hauria de servir una avaluació”.

Tret “del fons de l’armari”

Sobre la plantada al ministre Wert, el conseller de la Presidència, Francesc Homs, va considerar ahir que es tractava d’una mostra que “l’operació de recentralització” de l’Estat no només afecta Catalunya, sinó el conjunt de les comunitats autònomes. A més, va assenyalar que la revàlida que vol recuperar el ministeri d’Educació està feta com si l’haguessin tret “del fons de l’armari” i va criticar que educativament “no té ni cap ni peus”. D’altra banda, va lamentar que atempti contra el model constitucional del repartiment de responsabilitats en educació. “Algú hauria de reflexionar sobre que s’hagin acabat aixecant”, va afirmar.

El ministre d’Educació, José Ignacio Wert, per la seva banda, va criticar ahir en roda de premsa, després de la plantada, que els representants de les cinc comunitats on no governa el PP haguessin abandonat la sala. Segons ell, va ser una “manca de consideració” no només al ministeri, sinó també a la resta de territoris que van quedar-se a la reunió i van aprovar el text.

Wert va defensar la revàlida per la necessitat d’introduir en el sistema educatiu una “garantia d’homogeneïtat” a tot l’Estat. Segons Wert, “la inexistència d’aquestes proves externes estandarditzades era una extravagància del sistema espanyol”, perquè ja existeixen a gairebé tot Europa i el text introdueix un “element de garantia d’homogeneïtat” perquè ofereix als professors, famílies, alumnes i centres “transparència, rendició de comptes, i garantia que es compleixen els objectius de cada etapa”.

stats