Societat 17/10/2013

La UE cofinançarà amb 73 milions d'euros l'adaptació a l'ample de via internacional del corredor mediterrani

Brussel·les anunciarà aquest dijous que paga el 20% de les obres entre Castellbisbal i Vila-seca

Acn
2 min
El 9 de gener passat el tren d'alta velocitat va estrenar el trajecte Barcelona-Figueres, 21 anys més tard d'inaugurar-se el traçat entre Madrid i Sevilla.

Brussel·lesLa Unió Europea cofinançarà amb 73 milions d'euros l'adaptació a l'ample de via internacional del corredor mediterrani, segons ha pogut saber l'Agència Catalana de Notícies.

Brussel·les anunciarà aquest dijous al migdia que finalment invertirà 68,1 milions per pagar el 20% del cost de les obres en el tram entre Castellbisbal i Vila-seca, que s'hauran d'haver completat el desembre del 2015. I també destinarà 4,8 milions més a pagar la meitat dels estudis per incorporar aquest ample europeu als 570 quilòmetres de via entre Castellbisbal i Múrcia. En total, la UE aportarà fins a 26.000 milions d'euros per finançar els nous grans corredors ferroviaris europeus, segons l'anunci que farà aquest dijous.

Segons ha pogut saber l'ACN, la Comissió Europea pagarà un 20% de l'adaptació a l'ample de via internacional del tram entre Castellbisbal i Vila-seca, amb una inversió de 68.171.000 euros. El cost total de l'obra, en la primera fase, serà de 340.855.000 euros, i l'Estat hi haurà de posar 272.684.000 euros. Les instal·lacions ferroviàries s'adaptaran per permetre la circulació de trens de 750 metres de longitud i es construiran sis parades adaptades a aquestes locomotores.

Les obres promogudes per la UE inclouran treballs elèctrics i a la via en els subtrams de Castellbisbal-Martorell, Martorell - Sant Vicenç de Calders i Sant Vicenç de Calders - Vila-seca.

A més, s'introduiran instal·lacions de "seguretat, senyalització i telecomunicacions" en el tram entre Castellbisbal i Vila-seca. Els diners també serviran per al subministrament de materials. Els treballs es faran en 90 quilòmetres de doble via i en 7,3 quilòmetres de via única i permetran l'accés al port de Tarragona amb ample europeu, així com també a les indústries petroquímiques i als centres logístics de la zona.

Les obres han d'estar acabades el desembre del 2015, d'acord amb les previsions de la CE. La Comissió Europea també aportarà 4.877.000 euros per a la primera fase dels estudis per adaptar el tram de 570 quilòmetres entre Castellbisbal i Múrcia. El tram incorporarà 340 quilòmetres de doble via i 230 de via única, i permetrà la connexió directa amb la resta d'Europa, tant de mercaderies com de passatgers.

Brussel·les finançarà un 50% del cost dels estudis, que en la seva totalitat costaran 9.754.000 euros. Es tracta d'estudis sobre demanda, capacitat, disseny funcional, l'avaluació econòmica i financera i una anàlisi dels costos-beneficis de l'obra. La UE exigeix que els estudis s'hagin enllestit el setembre del 2014.

Precisament aquest dimecres, Brussel·les ha anunciat que cofinançarà amb 790.000 euros els estudis per millorar la connexió ferroviària i els accessos per carretera al port de Barcelona. La UE aportarà el 50% del cost total del projecte, que puja a 1.580.000 euros i també forma part del corredor mediterrani.

El projecte subvencionat "consisteix a fer estudis sobre la nova carretera sud i els accessos ferroviaris al port de Barcelona, incloent-hi l'accés al nou moll del Prat i al terminal de contenidors Tercat-Hutchison", informa la Comissió Europea. L'objectiu és "continuar l'avaluació tècnica de les alternatives per a la implementació, incloent-hi la planificació i els estudis finals de disseny, així com l'anàlisi financera", afegeix l'executiu comunitari.

stats