Societat 29/10/2013

Compte enrere per enderrocar l'anell viari de la plaça de les Glòries

Barcelona última els treballs per poder dur a terme la demolició que s'estructura en tres fases i s'allargarà fins al setembre del 2014

Maria Ortega
2 min

La plaça de les Glòries prepara la seva gran transformació. El pas més visible –i simbòlic– de la reforma serà l'enderroc de l'anell viari. La fase prèvia d'aquest treball començarà el 15 de novembre, i la demolició pròpiament dita començarà, en el marc de l'anomenada fase 1, pel costat mar de l'anella i en paral·lel es duran a terme treballs d'urbanització per anar reconduint el trànsit. Durant quest període, que s'allargarà fins a mitjans de juny de l'any que ve, el trànsit d'entrada a la ciutat per la Gran Via passarà per sota de l'anella −en un vial provisional−, i el de sortida, per dalt.

De fet, abans de començar aquesta part són necessaris uns treballs previs per convertir els carrers adjacents en una autèntica malla equiparable a altres punts de l'Eixample. Es treballa, per exemple, en la connexió a nivell de Castillejos a través de la Diagonal, en l'obertura del carrer Badajoz al seu pas per la Gran Via –amb quatre carrils de circulació i un carril bus–, en la connexió de Tànger i Ali Bei a nivell de Marina o en el canvi de sentit del carrer Ciutat de Granada, entre altres. Aquestes actuacions queden inscrites a la fase 0 de remodelació, durant la qual també es traslladaran les alzines de la part central de la plaça a un viver provisional situat darrere del nou mercat dels Encants. La fase 0 comença el pròxim 15 de novembre i ha d'estar enllestida a mitjans de febrer. L'objectiu és reduir notablement els més de 150.000 vehicles que passen diàriament per la plaça.

L'última fase anirà de juny a setembre i se centrarà en l'enderroc del costat muntanya del tambor. En paral·lel, caldrà anar adaptant la Gran Via, que, a l'espera de construir el túnel, circularà en superfície pel centre de la plaça. Per això, també és especialment significatiu el treball de deconstrucció de les rampes que condueixen a l'anella per acabar deixant en superfície una Gran Via amb tres carrils centrals per sentit, i als laterals, un carril per al trànsit privat, un per a bus i taxi i un per al tramvia.

Per desconstruir l'anella s'utilitzaran, com es pot veure al vídeo, pinces hidràuliques per trencar l'anella en trams alterns i discos i fils de diamant per anar tallant el material. L'elecció d'aquest sistema i no del típic martell respon a la voluntat de minimitzar afectacions mediambientals i de soroll. Bona part del material extret es reutilitzarà després de passar per la matxucadora. Part del formigó, per exemple, anirà a anivellar l'espai on hi havia els antics Encants.

La previsió és que al febrer es resolgui el concurs per escollir l'equip que es farà càrrec de la urbanització de la plaça. El pressupost total dels treballs que es duran a terme fins al setembre que ve és de 26 milions per a l'enderroc de l'anella, cinc milions per a obres complementàries i cinc més per a urbanització.

stats