Publicitat
Publicitat

SEGURETAT

Els conductors de menys de 35 anys són El col·lectiu més vulnerable al volant

Els joves paguen l'augment de la sinistralitat

Un repunt en el nombre d'accidents a Catalunya torna a posar els joves, el col·lectiu més vulnerable, en el punt de mira. Tot i així, la tendència de l'última dècada mostra un descens de la sinistralitat.

La mort, en només 15 dies, de vuit joves en dos accidents de trànsit ha tornat a disparar les alarmes sobre l'elevada sinistralitat entre els nois i noies de 15 a 35 anys. La tendència de l'última dècada és força positiva, però un repunt en el nombre d'accidents aquest 2012 -ja han mort 105 persones- obligarà el departament d'Interior a adoptar noves mesures per prevenir les víctimes a la carretera. Els joves són els més vulnerables al volant, tot i que en els últims anys han adquirit un grau més gran de conscienciació. "Ara se salven dos de cada tres joves que abans morien", diu Xavier Ruestes, gerent de projectes de la Fundació RACC. Ruestes explica que, mentre que el 2005 a l'Estat morien quatre joves cada dia, ara la xifra és de vora l'1,3 de mitjana.

El descens del nombre de morts a les carreteres -a Catalunya, per exemple, el 2003 van morir 296 joves d'entre 15 i 35 anys, mentre que el 2010 en van ser 111- respon a diversos factors, que van des de les campanyes de conscienciació fins a l'enduriment de la normativa. "A cap jove li agrada perdre punts del carnet o pagar una multa", diu Ruestes, que destaca també un "canvi de costums" entre els nois i noies. Tant el conseller d'Interior, Felip Puig, com el director general del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, reconeixen el "repunt" de la sinistralitat -dilluns presentaran noves mesures per reduir l'accidentalitat-, però consideren que encara no se'n poden extreure conclusions. "És precipitat fer una anàlisi de només cinc mesos, perquè aquests últims 10 anys s'han aconseguit resultats molt positius", va subratllar ahir Puig.

Les causes més comunes dels accidents entre els més joves segueixen sent la velocitat i les distraccions, que, sumades a la inexperiència, disminueixen la capacitat de reacció. "Els nois tenen el triple de probabilitats de patir un accident que les noies; a més, el primer any de carnet el risc es multiplica per cinc", explica Ruestes, que destaca que en una de cada tres morts encara hi apareix el factor alcohol.

Conèixer les conseqüències

"Sembla que els joves ara estan més conscienciats que nosaltres a la seva edat, però potser és només en aparença", diu Jordi Vilaseca, de 33 anys. Aquest jove fa xerrades a les escoles i explica als adolescents quines poden ser les conseqüències d'una mala decisió. Als 18 anys, Vilaseca va tenir un accident de moto que el va deixar en cadira de rodes. No anava begut, era primera hora del matí i anava a classe, però no va veure un camió aturat a la carretera i el va envestir per darrere. "Va ser molt desconcertant; jo anava a la universitat, a entrenar-me, sortia, feia mil coses i de sobte un dia em vaig despertar ple de tubs, en un lloc desconegut i en una altra època de l'any", detalla. Va estar dos mesos i mig en coma, i molts més recuperant-se a l'Institut Guttman. Però, lluny d'enfonsar-se, va lluitar per sortir-se'n. "A les xerrades els explico el que els pot passar, els riscos que corren, però ells hauran de triar", comenta Vilaseca, que matisa que tot i els nous hàbits dels joves, encara n'hi ha molts que es mostren reticents. "Només plantejo opcions, com no beure's l'últim cubata i agafar un taxi entre quatre", diu. Explica que el seu accident va ser fruit de la mala sort i que ara no té por a conduir, però sí respecte. A més, alerta que la situació als pobles és de més risc perquè tots els joves tenen motos per desplaçar-se. "Som molt febles i l'alcohol és llaminer", raona.

Les xifres de morts per cada 100.000 habitants han millorat molt en els últims anys, i situen Catalunya en els 5,9 i l'Estat en els 5,8, però encara estem lluny d'altres països com Suècia, Holanda i el Regne Unit, que se situen vora els 3,5. "Encara hi ha diferència amb els millors, però hem avançat molt si tenim en compte que a mitjans de dècada estàvem en els 14", diu Ruestes. Explica que a Europa els canvis s'han aconseguit gràcies a la conscienciació dels riscos i l'educació viària, per la qual cosa s'ha de "continuar incidint-t'hi", amb campanyes específiques per als joves.

Més continguts de