SOCIETAT
Societat 02/08/2013

El maquinista va sentir un avís de la proximitat del revolt mentre parlava per telèfon

Va parlar amb l'interventor fins a 11 segons abans de l'accident

Efe
2 min
El comboi sinistrat a Santiago.

BarcelonaFrancisco José Garzón Amo, maquinista de l'Alvia accidentat a Santiago, va parlar per telèfon mentre el tren circulava a 199 km/h amb l'interventor fins a 11 segons abans de l'accident i va sentir mentrestant un avís que indicava la proximitat del tram amb un límit de 80 km/h.

El minuciós informe del contingut de les caixes negres elaborat per la Unitat Central de Criminalística de la Comissaria General de la Policia Científica, fixa el primer registre de veu a les 20:39:15, després de sonar el telèfon corporatiu de Garzón, extraviat després del sinistre, a les 20:39:06.

El diàleg es perllonga un minut i quaranta segons, encara que no queda constància que pengin en algun moment.

A les 20:41:06, i fins a les 20:41:16, es percep l'inici del so d'arrossegament del comboi a conseqüència del descarrilament.

En el moment del so d'avís de la trucada que va fer el supervisor dels serveis a bord des del vagó 3 al conductor, el tren circulava a 199 quilòmetres per hora, dins del límit permès i normal en el tram del recorregut en què es trobava.

Quan es detecta el primer avís acústic d'un senyal avançat (E ,7-via lliure), que segons ha explicat Renfe indica la proximitat de la bifurcació de A Grandeira, amb un límit de 80 quilòmetres per hora, la velocitat és, igualment, de 199 km / h, mentre que a les 20:40:55, coincidint amb l'últim so de veu exclamatiu de Garzón Amo (aaayyyyy!), aquesta velocitat es veu reduïda a 195.

A les 20:40:56, figura de nou una altra balisa i un avís acústic, a escassos cinc-cents metres del lloc del sinistre. Quatre segons més tard, a les 20:40:59, el maquinista activa el fre d'emergència, i, a les 20:41:02, sona un altre avís acústic.

L'Alvia que cobria la ruta entre Madrid i Ferrol descarrila a les 20:41:06 a 179 quilòmetres per hora, al punt quilomètric 84,413. A les 20:41:10 s'utilitza el fre d'emergència i la velocitat baixa a 153 quilòmetres per hora, encara que ja una vegada que el tren, compost per tretze vehicles, ha impactat i es desencaixa.

En l'accident van morir 79 persones i més de 150 van resultar ferides.

L'informe sobre suports electrònics i informàtics va acompanyat de gràfics en els quals s'analitzen tant les dades de veu com les velocitats.

Garzón Amo, que rep ajuda psicològica, està imputat per 79 homicidis i una pluralitat de delictes de lesions per imprudència professional.

En l'anàlisi de dades han estat presents, per part de Renfe, el cap d'àrea d'investigació tècnica d'accidents i el cap de maquinistes, d'Adif, el gerent i un tècnic de l'àrea de seguretat de Circulació Nord-oest, així com un representant de Foment.

stats