Publicitat
Publicitat

Restablerta la circulació de trens a Barcelona set hores després

Una gran fumera als túnels ha obligat a tancar sis estacions del centre de Barcelona. Han resultat afectats 72.000 passatgers i 210 trens, que passades les 18.00 hores han recuperat el servei habitual. "Una acumulació de deixalles" en unes dependències de Bifurcació Vilanova, origen del foc

Un incendi de matinada en una estació abandonada a tocar de l'Auditori, al carrer Pamplona de Barcelona, ha tornat a provocar el caos a la xarxa de Rodalies de Barcelona. L'espessa fumera ha obligat a tancar sis estacions, i des de les 5.30 del matí ha quedat tallada la circulació de trens. Set hores després, a les 12.30 del migdia s'ha restablert el servei, i poc a poc ha anat retornat la freqüència de circulació habitual.

Un portaveu de Renfe ha confirmat a l'Ara que, cap a les 17.00 hores, el servei ha quedat del tot normalitzat, tot i que encara poden registrar-se "retards puntuals" de poca importància.

Els Bombers apunten a una "acumulació de deixalles" com a causa del foc que ha desencadenat el caos. Aquest foc s'ha originat a una antiga estació que mai havia entrat en servei, anomenada Bifurcació Vilanova, on hi vivien una desena de persones, entre les quals menors, segons han explicat els veïns. Aquestes persones accedien a l'estació per un petit forat –ple de brossa– i creuant les vies de nit. La majoria, segons els veïns, és dedicava a recollir ferralla i a la venda ambulant. A la zona també hi ha una estació d'autobusos ocupada on ja s'han originat incendis altres vegades, informa Maria Ortega. 

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, ha confirmat que és una estació en desús i que no hi ha cap ferit. Segons el director de Renfe Rodalies, Fèlix Martín, hi ha 72.000 viatgers afectats i 210 trens. Queda per determinar de qui era la responsabilitat de l'estació abandonada on s'ha originat el caos. Generalitat i Ajuntament de Barcelona diuen que era propietat d'Adif. Adif ho ha confirmat en una roda de premsa a la tarda, tot i que ha assegurat que allà no hi vivia ningú. "Si allà hagués estat algú s'hagués mort",  ha afirmat el president d'Adif, Gonzalo Ferre, que a més ha volgut responsabilitzar els Mossos d'Esquadra ja que, segons ell, això depèn "de les forces de seguretat". ADIF no ha volgut assistir a una reunió aquest matí amb la Generalitat, i de fet Ferre no ha volgut respondre a la trucada del conseller de Territori i Sostenibilitat, quan aquest li ha trucat.

Què ha passat?

El fum s'ha detectat cap a quarts de dues de la matinada. Segons informen els bombers de Barcelona, la causa és un petit incendi produït per "acumulació de deixalles i altres materials". El foc ja està extingit. Al llarg del matí, els bombers han ventilat els túnels i Renfe ha fet circular trens sense viatgers per comprovar l'estat de la via. Barcelona ha activat el Pla Bàsic d’Emergència Municipal.

Com arribar al centre de Barcelona?

El que sí que ha sigut greu és l'afectació a la mobilitat. Des de matinada que no han pogut arribar els trens al centre de Barcelona. A primera hora, el director de Rodalies Renfe a Catalunya, Fèlix Martín, ha confirmat que la xarxa està "col·lapsada" i ha recomanat als ciutadans que no agafessin el tren per entrar a la capital.

Martín ha comparegut en roda de premsa a l'estació de Sants, on ha confirmat que no tenen cap indici d'un robatori de cable o sabotatge com a origen de la incidència, centrant el seu missatge en demanar disculpes als usuaris i en explicar que treballen intensament per restablir el servei el més aviat possible. A més a més, ha assegurat que l'estació antiga on presumiblement s'ha originat el foc "no té accés" i no estava en servei, tot i que ha puntualitzat que s'ha prioritzat la informació més tècnica per normalitzar el servei " el més ràpid possible".

Les estacions afectades han estat: Sagrera Meridiana, Arc de Triomf, Clot Aragó, Passeig de Gràcia, Estació de França i Plaça Catalunya. Les línies afectades han estat: R1, R2N, R3, R4 i R2S. També hi hauria afectació als regionals de Renfe.

Sí que han funcionat les següents estacions, que permeten connectar amb el metro: Sant Andreu Comtal, Sant Andreu Arenal i Sants. Mentre ha durat l'afectació, els trens de la línia R1 han començat i acabat el recorregut a l’estació de Badalona. Els de la línia R2 nord ho han fet a l’estació de Sant Andreu Comtal, mentre que la línia R2 sud ha començat i acabat els seus trajectes a Barcelona Sants. Les línies R3 i R4 han iniciat i acabat els seus recorreguts a l’estació de Sant Andreu Arenal.

A més, la línia 1 del metro ha quedat sense servei entre les estacions d' Universitat i Glòries des de les 6 de la matinada fins passades les 11. S'havia habilitat un servei d'autobusos per cobrir aquest tram. Pocs minuts després de les 11 s'ha restablert la circulació.

Renfe ha posat una llançadora entre Sants i l'aeroport del Prat, i els serveis de Ferrocarrils de la Generalitat sí que funcionen. Les línies d'AVE des de Sants tampoc s'han vist afectades.

"Haurà d'anar caminant"

"On va, senyor?". "A Arc de Triomf". "Doncs haurà d'anar caminant. No es preocupi, és a prop". A peu. Aquesta és l'alternativa que des de primera hora del matí ofereix el personal del metro als usuaris de la línia 1, afectada per l'incendi en un dels túnels d'Arc de Triomf. A l'estació de Plaça Catalunya, quatre agents de seguretat custodien l'entrada a l'estació i responen l'onada constant d'usuaris que es pregunten què passa. La majoria opten per fer-los cas i, amb males cares, segueixen caminant fins a la propera parada.

No és el cas del Felipe i la Maria, treballadors del servei de neteja del metro. Ells tampoc poden entrar a l'estació, que està afectada pel fum. Acaben de trucar al seu supervisor per avisar-lo i expliquen l'odissea que han viscut per arribar fins aquí. "Jo vinc de Sant Joan Despí, he hagut de baixar a Sants i agafar la verda. I arribo aquí i res, tancat", diu el Felipe. "Jo per sort he vingut en autobús", afegeix la Maria. Tots dos esperen pacients davant l'entrada del metro per entrar a treballar.

A la sortida de Plaça Catalunya amb Passeig de Gràcia, les treballadores del bar Pausa –dins l'estació de metro mateix– esperen també davant del cordó que ha instal·lat el personal de seguretat. Les han evacuat pel fum a les 6 del matí. "Jo he entrat com sempre a les 05.20, sense problemes. Però aleshores hem començat a veure fum i ens han fet sortir a tots", explica la Rosa, que arruga el nas per l'olor de cremat que ja es comença a sentir des del carrer. De moment no saben quan podran tornar a entrar, informa Selena Soro.

A l'estació de Rodalies Renfe d'Arc de Triomf, una quinzena de persones s'organitzen per compartir taxi fins a Sant Andreu. L'amo del quiosc explica que abans de les cinc de la matinada ja sortia fum i pudor de cremat dels forats de ventilació, informa Cristina Mas.

Un problema crònic

El caos d'aquest matí és  un capítol més d'una problemàtica ja crònica a la xarxa de Rodalies de Barcelona. La setmana passada, el conseller de Territori, Josep Rull, va demanar a la ministra de Foment, Ana Pastor, el traspàs de les línies de tren de Rodalies, que actualment gestiona Adif, per tal de "canviar radicalment l'esquema" de funcionament del servei ferroviari. 

"Exigir una bona qualitat del servei"

Des del Govern ja s'ha produït la primera reacció. El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha recordat que la Generalitat és responsable de fixar els horaris i les tarifes, però que no "té cap competència sobre trens, vies o catenàries ni centres de control". "Exigim una bona qualitat del servei, perquè en som els titulars", ha afegit.

Més continguts de