Publicitat
Publicitat

BIRTHING

Llibres per aprendre d'una manera amena i amb connexió a la xarxa

Digital-Text edita llibres de text interactius a Espanya i l'Amèrica Llatina

Amb els llibres digitals ha canviat la meva tasca professional; ara sóc un guia en el procés d’ensenyament/aprenentatge dels meus alumnes de primer i segon d’ESO”, diu Rafel Macias, professor de ciències naturals i informàtica del centre Paula Montal de Figueres.


Fa poc més de dos anys que Macias fa ús dels llibres multimèdia de l’empresa Digital-Text, que contenen vídeos, animacions (del moviment dels planetes, del procés de divisió cel·lular, del cos humà en tres dimensions, de la construcció d’una catedral, del cicle de l’aigua, etc.), simuladors (un laboratori virtual per fer tota mena d’experiments de física i química o un taller d’electrònica) i aplicacions interactives de quaderns d’exercicis digitals, per exemple.


“En fem per a totes les assignatures, tret de religió, de plàstica i d’educació física, per als nivells de cinquè des de primària fins a quart d’ESO”, explica Héctor Ruiz, fundador i director general de Digital-Text, biòleg de formació, que abans de muntar l’empresa treballava com a docent i investigador a la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona i feia publicacions científiques de caràcter divulgatiu. També va treballar en el projecte de cerca de vida a Mart, al centre d’investigació de la NASA de Califòrnia, i va ser professor d’ESO i de batxillerat d’un col·legi.


“Les noves tecnologies tenien en aquella escola una presència testimonial, malgrat el seu enorme potencial; era una paradoxa que l’ordinador, l’eina del segle XXI, no estigués present a les aules de les escoles”, lamenta Ruiz, de 30 anys, que l’any 2011 va rebre de l’Associació Independent de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC) el Premi al Jove Empresari de l’Any.


Un llibre en tres

“El nou llibre de text, el multimèdia, conté tres tipus de continguts: el que proporcionen els editors, el que podem trobar lliure –és a dir, exempt de pagament– a la xarxa i el que professorat i alumnat creen per a les seves classes”, explica el director de Digital-Text. Tot seguit subratlla que, amb l’ús del llibre digital, el professor estalvia temps en la preparació, l’exposició i la correcció de les parts més mecàniques o memorístiques de les matèries que imparteix.


També en guanya per exercitar les habilitats intel·lectuals dels alumnes: la competència comunicativa, tant oral com escrita, la competència analítica i crítica, la resolució de problemes, etc. “Esclar que una redacció lliure l’ha de continuar corregint, però l’ortografia, el càlcul, la memorització de dades o la comprensió lectora es poden valorar automàticament”, diu Ruiz, que posa de manifest que, segons un estudi de la Universitat Autònoma de Barcelona i la Ramon Llull, l’alumnat que treballa amb continguts digitals dedica més temps a fer exercicis a casa que els estudiants que no ho fan, i a més obtenen millors resultats. D’altra banda, remarca que amb el llibre digital es pot personalitzar l’educació i fer un seguiment detallat de la feina de cada estudiant.


Crec que en determinats nivells educatius, per als alumnes dels deu o dotze anys en endavant, el llibre de paper té els dies comptats”, diu Héctor Ruiz. Un dels motius és l’econòmic. “El cost anual del paquet de llibres de text de l’ESO ja supera els 300 euros; això ja és més car que els llibres digitals i l’ordinador junts. A més, l’ordinador no s’ha de comprar cada any. Si els llibres digitals no s’estan introduint més ràpidament és perquè hi ha interessos empresarials en contra i per problemes de connectivitat”, diu Ruiz.

 

 

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT