Societat 11/07/2015

Ser Messi per uns minuts al futur parc temàtic de l’esport

Open Camp preveu estar en funcionament l’any que ve per tornar a revaloritzar les instal·lacions infrautilitzades de l’Anella Olímpica de Montjuïc, tot i els dubtes del govern de Colau sobre el projecte

Maria Ortega
4 min
L’Anella Olímpica i, al costat, simulacions de les futures atraccions i el director general d’Open Camp, Paco Medina.

Vint-i-tres anys després de viure el seu moment de glòria, les instal·lacions olímpiques de Barcelona a Montjuïc -com les de tantes altres ciutats- acumulen pols. La prova més clara d’aquest desaprofitament és el poc ús de l’estadi Lluís Companys, que acull, al cap de l’any, tres o quatre grans esdeveniments -i una cinquantena d’actes, en total, el 2014- i que només té una petitíssima part oberta al públic. La infrautilització de l’Anella Olímpica, sobretot de l’estadi i l’esplanada, es tradueix en dèficit: la ciutat hi perd cada any més de dos milions d’euros que ha planejat eixugar amb projectes com la cessió del 49% de la gestió dels espais a la promotora de concerts nord-americana Live Nation. Una via, finalment, descartada. A Montjuïc no hi haurà una programació fixa de concerts, sinó un gran parc que combinarà esport i tecnologia.

Es tracta del parc temàtic Open Camp que, tot i que figura a la llista de projectes que Barcelona en Comú deia en el seu programa que volia revisar, ja escalfa motors per obrir les portes l’any que ve, després d’un endarreriment causat, segons els seus impulsors, pel fet que el projecte s’ha fet més gran en seduir nous socis. Ara, per exemple, també disposarà d’espais com el camp municipal de beisbol o la torre Telefónica, entre d’altres, per poder-hi portar la seva trentena d’atraccions. Unes propostes que barregen esport i tecnologia i que busquen posar a l’abast de tothom instal·lacions fins ara reservades als esportistes professionals. La idea, expliquen els promotors del projecte, és que aquí, per una estona, tothom se senti un esportista d’elit. Fer sentir, per exemple, la pressió de l’estadi al clatell a l’hora de xutar un penal o córrer al costat d’Usain Bolt per comprovar que, efectivament, el seu rècord de velocitat és anys llum del rècord del nostre grup d’amics. O jugar a ser un professional de l’esgrima amb tecnologia per evitar els contactes.

“És molt, però que molt difícil, per no dir impossible, que el teu fill sigui el nou Messi, però aquí es podrà sentir com si ho fos. Farem que se senti el centre de les mirades quan xuti a porteria i que vegi el seu nom reflectit a les pantalles”, explica el director general de l’empresa catalana Open Camp, Paco Medina.

Als promotors del projecte, que fa quatre anys que treballen en la idea d’un gran parc temàtic de l’esport, se’ls va “encendre la llum” un dia que arribaven en avió a Barcelona i van veure Montjuïc. “Aquí ja hi havia un gran parc de l’esport i estava buit i nosaltres estàvem buscant ubicacions on tota l’obra havia de començar de zero”, explica Medina. Open Camp havia pretès els terrenys on ara s’ha d’aixecar BCN World, però va trobar el seu “encaix perfecte” a l’Anella Olímpica. Casaven, segons Medina, la seva voluntat d’impulsar un projecte que esperen que el primer any sedueixi 1,4 milions de visitants i la de la ciutat de donar un ús a infraestructures deficitàries i obrir espais, sovint, tancats al públic. Ja han mantingut una trobada amb representants del govern d’Ada Colau per intentar convèncer-los d’aquesta equació, però el nou govern municipal, que posava el parc temàtic a la llista de projectes susceptibles de ser contraris al bé comú, encara no l’ha començat a valorar.

Inici d’obres al novembre

Open Camp ja ha obert un procés de selecció per a 135 treballadors, i els seus impulsors ja paguen a l’Ajuntament per l’ocupació de l’espai. El contracte segellat amb el consistori l’any passat preveia per a cinc anys un cànon de 36 milions (una part en obres de millora) per fer ús de les instal·lacions 230 dies a l’any. Aquest nombre de dies permet, segons va pactar el consistori, que la ciutat mantingui la seva programació d’actes, com la Festa dels Súpers.

Al novembre està previst que comencin les obres per millorar les zones verdes de l’espai, que és un dels compromisos que van adquirir els promotors, i tecnificar les instal·lacions per poder-hi posar el conjunt d’atraccions. A l’entrada al parc, tothom que hagi abonat l’entrada, el preu de la qual oscil·larà entre els 18 euros i els 28 en funció de si es disposa d’algun descompte, rebrà un dorsal amb el seu nom i podrà escollir la bandera que vol representar, entre les quals hi haurà la senyera.

I a partir d’aquí, com apunta Medina, aquesta persona passarà a ser la protagonista de totes les experiències que viurà a l’Open Camp. Unes experiències que, matisa, no estan enfocades a fer que la gent suï, perquè són activitats molt breus, d’un minut i mig, i que compten sempre amb l’aliança de la tecnologia perquè els participants puguin, per exemple, seguir a càmera lenta i en alta resolució la repetició de la seva jugada, o per saber des del mòbil si algú ha superat el seu rècord. Hi haurà activitats obertes a tothom i d’altres restringides a qui pagui l’entrada. També s’hi preveu el primer museu paralímpic del món.

stats