Publicitat
Publicitat

Novetats editorials

May va escriure 'Winnetou' i 'Old Shatterhand'

S'apropa el centenari de la mort de Karl May, el tercer novel·lista més venut de la història

L'obra de Karl May, composta exclusivament per novel·les d'aventures, és la més venuda en la història de la literatura. En total, s'han venut 200 milions d'exemplars de llibres de May, xifra que només superen en el món sencer Agatha Christie i J. K. Rowling

La relativa proximitat del centenari de la mort de Karl May, que es complirà el 30 de març de 2012, ha portat ja la publicació de dues biografies sobre l'escriptor, que s'espera que siguin el començament d'una allau d'edicions sobre l'autor de Winnetou i Old Shatterhand.

L'obra de Karl May, composta exclusivament per novel·les d'aventures, és la més venuda en la història de la literatura. En total, s'han venut 200 milions d'exemplars de llibres de May, xifra que només superen en el món sencer Agatha Christie i Joanne K. Rowling.

No obstant això, la gran recepció del públic ha anat generalment acompanyada d'un cert menyspreu per part de la crítica especialitzada, en un país on les fronteres entre literatura culta i literatura popular han sigut tradicionalment més rígides que en altres països europeus.

Una excepció a aquesta actitud ha sigut Helmut Schmiedt, actualment professor de Filologia Germànica a la Universitat de Coblença, que des del començament de la seva carrera acadèmica s'ha ocupat paral·lelament del drama de la il·lustració o de l'obra de Goethe i de les novel·les de Karl May. Ara, de cara al centenari, Schmiedt ha publicat una biografia titulada Karl May oder die Macht der Phantasia (Karl May o el poder de la fantasia).

En el títol hi ha certa ambigüitat, ja que, mentre d'una banda apunta a la fantasia que nodreix la creació literària, de l'altra banda es refereix a la condició d'impostor de May, que en un moment donat de la seva carrera es presentava com si ell hagués viscut personalment les aventures dels seus personatges i venia les seves novel·les com a llibres de viatge.

Schmiedt sosté la tesi que, més que una impostura, el que hi havia en aquesta actitud de May era un reflex de la seva personalitat narcisista, que va acabar portant-lo a la impossibilitat de distingir entre realitat i ficció.

La segona biografia, escrita pel periodista Rüdiger Schapper, apunta ja en el títol a la condició d'impostor que molts solen atribuir a May . Karl May. Untertan, Hochstapler, Übermensch (Karl May. Súbdit, impostor, superhome) és el títol del llibre de Schapper publicat per l'editorial Siedler de Munic.

Ambdues biografies descriuen a més l'evolució de May, que va néixer en una família pobra i en la seva joventut va acabar caient en un món de petits criminals, fet que va acabar portant-lo a la presó, on va començar a escriure.

Recepció del 'bestseller '
Els dos llibres també s'ocupen de la recepció que ha tingut May a través de la història i ressalten com la seva figura ha sigut instrumentalitzada, i també vilipendiada, per ideologies de la més diversa índole.
Des de l'esquerra, hi ha hagut qui ha acusat May de ser un propagandista de l'imperialisme i un antecedent del nacionalsocialisme. Altres, però, han vist en les seves obres un element alliberador, relacionat amb el mite del bon salvatge de Jean-Jacques Rousseau. Així, per exemple, l'activista pacifista Bertha von Suthner sostenia que qui sentia parlar a May sentia que "des del seu cor sortia la força del bé". El filòsof Ernst Bloch –l'obra del qual va inspirar l'Escola de Frankfurt i el moviment estudiantil dels anys 60 i 70– deia que en matèria de cultura només existien "Karl May i Hegel, tot el que hi ha al medi és una barreja impura" .

Més continguts de