TECNOLOGIA

Una filtració destapa els criteris ocults de Facebook per prioritzar continguts

'The Guardian' publica una normativa interna de la xarxa social que assegura que un equip humà participa activament en la tria

Ara
2 min
El fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, presentant els plans de l'empresa. / FACEBOOK

BarcelonaQuin criteri fa servir Facebook a l'hora de triar les notícies que apareixen al teu mur? Com és que alguns continguts són sempre visibles a la teva pàgina i d'altres no els veus mai? Segons una exclusiva publicada aquest dijous pel diari The Guardian, en la selecció dels 'Trending Topics' de la xarxa social hi intervé un algoritme, però també hi pren part un equip editorial. Així es desprèn del document intern de Facebook al qual ha tingut accés el rotatiu, en què es detalla el paper dels editors a l'hora de decidir els continguts que ocuparan una posició destacada als murs dels mil milions d'usuaris de la xarxa social.

En el document, de 28 pàgines, es descriuen els processos que Facebook fa servir per mostrar els continguts més populars de la xarxa. Així, els algoritmes informàtics detecten les tendències de notícies, mentre que l'equip editorial, com si organitzés la portada d'un diari, dirigeix la presentació d'aquests temes i decideix què s'ha de mostrar als usuaris. Aquest equip humà només intervé en la selecció global de les notícies que han d'aparèixer en els 'trending topics', mentre que la resta de continguts i publicacions que es mostren al mur de l'usuari (moltes amb limitacions de privacitat) se seleccionen exclusivament per mitjà d'algoritmes, que es basen en les preferències de cada persona.

Un cop els algoritmes han detectat els primers signes que una notícia s'està fent popular a la xarxa, els editors la contrasten amb una llista de deu mitjans de referència, que inclou la CNN, la Fox News, The Guardian i The New York Times. Els editors també poden detectar tendències de notícies a fora de Facebook i introduïr-les a la xarxa, mitjançant l'ús d'un algoritme que monitoritza més d'un miler de fonts, amb alguns competidors de Facebook inclosos, com YouTube i Reddit.

Acusacions de censura

La notícia ha saltat a la palestra pocs dies després que un article a la pàgina especialitzada en tecnologia Gizmodo denunciés que els editors de Facebook "suprimeixen" intencionadament notícies anglosaxones de tendència ideològica conservadora a tota la xarxa. En plena precampanya a les eleccions presidencials dels Estats Units, l'article apunta que els editors haurien pogut fer créixer artificialment la importància d'altres notícies "introduint-les" a la secció de 'trending topics' de les pàgines de Facebook dels usuaris. L'article ha aixecat polseguera tant als mitjans de comunicació nord-americans com entre els polítics de Washington, que han acusat Facebook de parcialitat en la tria de les notícies destacades.

Segons el diari 'The New York Times', que s'ha fet ressò de l'exclusiva, la companyia ha negat les acusacions de manipulació i ha assenyalat que les seves normes editorials no permeten que els seus treballadors optin per afavorir un punt de vista sobre l'altre.

stats