L'anàlisi d'Antoni Bassas: 'El frau d'aquest no traspàs integral de Rodalies'
This browser does not support the video element.
La setmana ha començat entrant per la porta gran. El traspàs de Rodalies a la Generalitat tal com ens l'havien explicat, ja no serà. Els sindicats han forçat que el nou operador de Rodalies sigui una filial de Renfe, una nova empresa dins de Renfe que farà que els treballadors tinguin el mateix conveni.
Renfe tindrà la participació majoritària en el capital de la nova empresa, mentre que la Generalitat controlarà el consell d’administració i, a la pràctica, la direcció: hi tindrà la presidència i el vot de qualitat. En concret, la nova empresa tindrà una majoria de Renfe Viatgers, el 50,1%, mentre que la Generalitat es quedarà amb el 49,9% d’una empresa que tindrà 4 consellers nomenats per Renfe, 4 per la Generalitat i la presidència del consell d’administració posada a proposta de la Generalitat. O sigui, que els treballadors continuaran dins la mateixa empresa i no perden el conveni col·lectiu.
Això és un canvi substancial de l’acord de traspàs de Rodalies a la Generalitat, perquè Rodalies es manté sota el control de Renfe, no de la Generalitat.
Quina mena d’acord era el que el PSOE va firmar amb Esquerra? Si a la primera dificultat, com és una reivindicació sindical, ja no es pot honorar la paraula donada, això no és un acord, és un frau. Al PSOE, que ara governa, li han tremolat les cames davant les vagues, o potser en el fons ja li està bé. On era el problema? Com si centenars de milers treballadors no haguessin estat transferits a la Generalitat al llarg d’aquestes dècades.
Això sí, ahir al vespre va quedar desconvocada la vaga de maquinistes prevista per a aquest matí i els dies següents.
I amb tot, això no ha impedit que hi hagi hagut trens cancel·lats, la R1, R3 i R4 amb retards pel problema d’un tren a Plaça Catalunya, o sigui el pa nostre de cada dia. Hi havia viatgers que es queixaven a TV3 que això era una vaga encoberta.
Sigui com sigui, aquest no traspàs és un frau a la lletra i l’esperit de l’acord. Si hi havia algun traspàs justificat era aquest. No és que pel sol fet de ser gestionats per la Generalitat els trens hagin d’anar millor, però tenim tres certeses: gestionats per l’Estat són un desastre (que ara s'està corregint), els trens que gestiona la Generalitat funcionen, i la decisió d’aquesta nit ha posat per davant els interessos corporatius d’uns milers de treballadors per sobre de l’interès general de centenars de milers d’usuaris sotmesos a una mena de loteria diària, impròpia dels molts diners que paguem amb els nostres impostos.
Avui, en la seva columna, Francesc Canosa recorda unes paraules d’Enric Prat de la Riba del 1914:
“No hem fet la Mancomunitat per tenir una diputació més gran, ni per donar a l’ànima catalana un petit cos d’administració subordinada, secundària: una província... Tots volem per a Catalunya un cos d’estat”. Més d’un segle després, aquest tren continua arribant amb retard.
Bon dia.