D'on surten els pèl·lets que hi ha a les platges catalanes?

Les entitats ecologistes van recollir el 2022 fins a dos milions de microplàstics de les platges de Vila-seca

3 min
Microplàstics trobats a les platges de Vila-seca per voluntaris

TarragonaEl departament d'Acció Climàtica investiga per la via administrativa fins a 13 empreses del Camp de Tarragona que podrien estar al darrere de la gran quantitat de pèl·lets que han aparegut en diverses platges de la demarcació. Moltes d'aquestes empreses que l'administració té sota lupa es troben al Complex Petroquímic de Tarragona i es dediquen, precisament, a fabricar aquestes petites boles que serveixen per fer bosses de plàstic, cables, ampolles i molts altres productes. Els pèl·lets poden estar formats per polietilè, polipropilè o clorur de polivinil (PVC), entre altres productes, i això en dificulta la descomposició. La pèrdua d'aquests microplàstics és especialment preocupant perquè han de passar molts anys perquè es descomponguin i perquè estan anant a parar al mar. Alguns d'aquests plàstics han arribat a les Illes Balears.

"Fa molts anys que dura aquesta problemàtica", denuncia Maria Ballesteros, responsable de medi ambient i educació de la delegació espanyola de Surfrider Foundation Europe. Aquesta entitat ecologista és la que, juntament amb Good Karma Projects, ha aconseguit que l'administració catalana investigui la "catàstrofe" dels pèl·lets. Segons van denunciar les dues associacions, en els darrers anys s'han recollit milions de microplàstics a les platges de la Pineda i dels Prats de Vila-seca (molt properes al polígon sud del complex químic). Segons la seva estimació feta al mes d'octubre, l'any 2021 se'n van recollir 700.000 i el 2022 van arribar als dos milions. El misteri que intenta resoldre el departament d'Acció Climàtica amb la seva investigació és com hi han arribat.

Tota la cadena de valor

Una de les empreses més importants que s'estan investigant és Repsol. El director del complex industrial que aquesta multinacional té a Tarragona, Javier Sancho, ha assegurat aquest matí que l'empresa disposa de la millor tecnologia per evitar "les pèrdues involuntàries de pèl·lets" i ha advertit que aquest problema no només el genera "la part productora" sinó que "també hi estan afectant el sector del transport i el de l'emmagatzematge del producte". Per aquest motiu ha demanat que sigui "tota la cadena" la que se sotmeti a auditories. I és que un cop s'han fabricat els microplàstics, es venen a altres companyies perquè els utilitzin per fabricar qualsevol derivat. Això implica carregar els sacs en camions, transportar-los, descarregar-los quan arriben a destí, emmagatzemar-los i, finalment, manipular-los. És al llarg de tot aquest procés que, segons la companyia, es van perdent quantitats indeterminades de pèl·lets, que s'acumulen als vorals de les carreteres, a les lleres del riu o a les clavegueres fins que arriba una forta pluja i els condueix tots fins al mar.

Els grups ecologistes coincideixen amb Sancho i són també conscients que els pèl·lets "es van perdent al llarg de tota la cadena de valor", segons Ballesteros. És per aquest motiu que des de fa 10 anys estan intentant convèncer la Unió Europea que cal regular també el transport d'aquests microplàstics. En aquest sentit, Ballesteros s'ha mostrat optimista i ha assegurat que l'accident de Galícia ha agafat una dimensió internacional que pot acabar de forçar Europa a impulsar una nova normativa.

A més de Repsol, entre les empreses investigades també hi ha Dow Chemical, Basell Poliolefinas, SK Primacor, Transformadora de Etileno, Katoen Natie, Schmidt Ibérica i Ravago Plásticos, entre altres.

Parada per reduir les emissions

A partir de dilluns de la setmana vinent, Repsol ha programat una aturada a l'àrea química del complex de Tarragona que durarà 52 dies i que servirà per fer tasques de manteniment i millora dels sistemes de producció. La companyia invertirà un total de 150 milions d'euros en unes actuacions que, segons ha destacat Sancho, se centraran sobretot en "la reducció de la contaminació ambiental i la seguretat".

stats