18/10/2023

L’estació de l’Ebre

2 min
L'estació de tren de Móra la Nova

Possiblement alguns dels lectors d’aquest Ara Descobrim estan asseguts –o potser a peu dret i collats– en un vagó de tren dins del sistema ferroviari nostrat. El seu entorn més immediat, siguin les vies, els cotxes –de passatgers i de mercaderies–, les locomotores, els tallers o les estacions i instal·lacions diverses, forma part important del patrimoni industrial o ferroviari de Catalunya.

A la demarcació de Tarragona també hi ha una important i rica presència de patrimoni ferroviari –en mans d’Adif– amb exemples de bona preservació i conservació, però també amb casos flagrants de mala praxi i menyspreu al patrimoni com va ser la desaparició i destrucció de l’estació de Cambrils.

Per sort, altres punts de la geografia tarragonina han sabut aprofitar les oportunitats –sigui per estar a mig camí entre Barcelona i Saragossa o per la seva geografia– sobre els camins de ferro. Un bon exemple, com si fos el nostre Canfranc, és l’estació i conjunt ferroviari de Móra la Nova. La seva fisonomia, fruit de l’estil eclèctic que imperava en el moment en què entrà en servei, l’any 1891, la converteix en un bon exemple i únic, sense una construcció semblant a la resta de Catalunya. L’estació o edifici de passatgers és un gran edifici aïllat de planta rectangular, format per tres cossos adossats. El cos central presenta la coberta de teula de quatre vessants i està distribuït en planta baixa, pis i golfes, mentre que els dos cossos laterals presenten les cobertes de teula de tres vessants i consten de planta baixa i pis.

L’estructura pot recordar estacions com la de Valls, també amb el porxo o voladís cap a les andanes, però s’acaba diferenciant de la resta d’estacions del país pel seu important complex annex: era un dels dipòsits on es mantenien un centenar de locomotores de vapor, el centre més important d’Espanya. A la dècada dels anys cinquanta del segle passat hi treballaven prop d’un miler de persones. Durant molts anys va representar el sector socioeconòmic més definidor i important de la realitat moranovenca. Amb tot aquest llegat, no és gens estrany que a Móra la Nova hi trobem un espai museístic dedicat al tren i tot allò que l’envolta. El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova és un museu d’arqueologia industrial que mostra elements com l’edifici de l’enclavament –construït l’any 1928–, que és l’actual entrada del centre, el pont giratori, alguns dels tallers, una col·lecció amb més de 40 peces de tren reals i una escola professional d’oficis ferroviaris.

El Centre d’Interpretació del Ferrocarril forma part de la Xarxa Estatal de Centres de Posada en Valor del Patrimoni Ferroviari i està integrat, des del 2014, a la Xarxa de Museus de la Ciència i la Tècnica de Catalunya. Malgrat tot això, que el llegir no ens faci perdre l’escriure! I que l’interès pel patrimoni o l’arqueologia industrial no ens tregui de reclamar un transport públic digne i de qualitat.

stats