CONTAMINACIÓ ATMOSFÈRICA
Crònica 07/04/2011

La Fiscalia investiga el Govern per no fer res contra la pol·lució

La Fiscalia de Barcelona ha decidit actuar contra la contaminació atmosfèrica de l'àrea de Barcelona i apunta directament el Govern, al qual acusa de no executar cap pla per millorar la qualitat de l'aire.

Laia Espín
3 min
AIRE CONTAMINAT Els nivells de pol·lució  a Barcelona i la seva àrea metropolitana superen sovint els límits admesos per la Unió Europea.

Barcelona.El fiscal de Medi Ambient i Urbanisme de Barcelona, Antoni Pelegrín, ha obert diligències informatives per investigar els nivells de contaminació de l'aire a Barcelona i la seva àrea metropolitana. És la primera vegada que la Fiscalia investiga d'ofici la contaminació atmosfèrica a Catalunya. Els fets es produeixen després que durant el mes de desembre es registressin nivells elevats de pol·lució a Barcelona i altres ciutats de l'Estat espanyol.

En el procediment que ha iniciat la Fiscalia de Barcelona es recorda que el Govern, tot i que en un decret aprovat pel tripartit l'any 2007 es van fixar 73 mesures per millorar la qualitat de l'aire en 40 municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona, no ha aconseguit els objectius ni ha implementat totes les mesures. Sobre aquesta qüestió, demana a la direcció general de la Qualitat Ambiental del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat l'estat actual de compliment de les mesures. Entre aquestes iniciatives hi havia la limitació dels 80 km/h en els accessos a Barcelona, una mesura que el nou govern de CiU ha eliminat en una decisió envoltada de polèmica.

El ministeri fiscal també sol·licita al govern català que faciliti els nivells de qualitat de l'aire i els paràmetres de diòxid i òxid de nitrogen, així com els registres de l'any 2010 i dels tres primers mesos del 2011 de les partícules en suspensió amb un diàmetre inferior a 10 i 2,5 micres, que segons els experts són les més perilloses perquè al nostre organisme li és més difícil filtrar-les. La fiscalia també vol saber la mitjana anual i la trimestral dels nivells de contaminació i els dies en què es van registrar els nivells més elevats de pol·lució.

En l'obertura de diligències informatives, la Fiscalia es reserva, un cop hagi rebut la informació sol·licitada, utilitzar mitjans tècnics i científics de la seva pròpia unitat tècnica per verificar la contaminació de determinades zones. És a dir, que no descarta analitzar pel seu compte els nivells de qualitat de l'aire, tal com ja es va fer a Madrid.

El departament de Territori i Sostenibilitat va rebre ahir amb sorpresa que la Fiscalia obrís diligències informatives, i assegura que encara no ha rebut cap notificació. El Govern es pronunciarà quan disposi de tota la informació, segons van assenyalar ahir fonts del departament. Tot i això, el nou Govern ja va avançar que no tenia intenció de seguir el pla del tripartit i que optaria per redactar un nou paquet de mesures amb l'objectiu de disminuir els nivells de pol·lució a l'àrea urbana de Barcelona.

Els antecedents

Aquesta investigació segueix els passos de la que es va iniciar a Madrid i que va portar a terme el fiscal delegat de Medi Ambient. En aquest cas, la fiscalia va utilitzar mesuradors propis per contrastar les dades sobre contaminació que li facilitaven les administracions públiques.

Les mesures adoptades el 2007 per l'anterior govern de la Generalitat i prorrogades el 2009 tenen l'origen en la necessitat de complir la directiva europea de qualitat de l'aire. En aquest sentit, la Comissió Europea ha enviat diversos avisos a l'Estat espanyol, l'últim per escrit a principis del 2010. En aquest advertiment, Europa alertava que el següent pas seria una denúncia davant del Tribunal de Justícia comunitari.

Interior no vol tocar el trànsit

El departament d'Interior de la Generalitat insistia ahir a afirmar que la millora de la mobilitat no passa per reduir el volum de trànsit, sinó per aplicar polítiques de mobilitat que no afectin les dinàmiques ciutadanes. Ho va dir el conseller d'Interior, Felip Puig, en la presentació del Pla de Seguretat Viària 2011-2013: "Les nostres mesures no aniran mai en detriment de la mobilitat lògica per les necessitats socials i econòmiques". Puig va afegir que la manera d'acabar amb la sinistralitat no passa en cap cas per reduir el trànsit de vehicles, ja que "això no va amb nosaltres". Interior tampoc vol canviar a la baixa límits de velocitat per reduir la contaminació.

En canvi, on sí que es plantegen limitar la velocitat per reduir la contaminació és a França. La ministra d'Ecologia i Transport, Nathalie Kosciusko, va anunciar que imposaran zones d'acció prioritària per a l'aire en vuit grans ciutats, entre les quals destaquen París i Lió, i que prohibirien l'entrada de vehicles pesants i cotxes vells. Els centres de les ciutats escollides seran les zones afectades per les restriccions. La mesura serà consensuada amb els municipis i s'haurà d'haver implementat a finals del 2010. França se suma d'aquesta manera a les iniciatives per millorar la qualitat de l'aire d'altres ciutats europees, com Berlín i Estocolm.

Londres, per la seva banda, opta per peatges per reduir el trànsit i la contaminació que provoca la mobilitat a dins de la ciutat. L'altra cara de la moneda és Madrid, on no s'han pres mesures tot i els elevats nivells de contaminació i les advertències de la UE.

stats